Bong - Asigra

Förpacknings- och kuvertjätten Bong går med hjälp av Advania över till den agentlösa backup-lösningen Asigra. Det sparar både tid och pengar åt företaget, och ökar tryggheten och säkerheten.

Bong AB är rätt okänt hos den breda allmänheten. Detta trots att Bong grundades redan 1737, är börsnoterat, har enheter i 15 länder med 2 500 anställda och omsätter 3,5 miljarder. Lite orättvist?

– Ingen fara, det viktiga är att våra kunder vet vilka vi är, säger Fredrik Ahlgren, systemadministratör på Bongs huvudkontor i Kristianstad.

Bong tillverkar pappersförpackningar, -kuvert och -påsar av alla de slag. Ofta kreativt utformade, skräddarsydda åt kunderna. Men fram till 2008 fanns det ingen gemensam IT-struktur i koncernen. Alla Bong-bolag använde olika system, vilket ibland ställde till problem.

– Nu är vi på väg att gå över till Microsoft Dynamics AX som koncerngemensamt affärssystem, berättar han.


Lät för bra för att vara sant


Även på backup-området tillät Bong olika lösningar, vilket även det var ineffektivt. Fredrik och hans kolleger granskade marknadens olika backup-system och hörde även av sig till Advania.

– Tobias Persson som är systemkonsult på Advania och som jag har stort förtroende för, talade sig varm för Asigra. Det lät nästan för bra för att vara sant, jag är lite skeptisk av naturen, medger han med ett skratt.

I mars gjorde Advania, som är ensamt om att erbjuda Asigra i Sverige, pilotinstallationer av Asigra på två enheter på Bong. Allt visade sig fungera lika bra som Advania hade sagt, och nu gick det fort. Redan den 30 juni ska 20 av Bongs enheter i Europa ha gått över till Asigra.

– Asigra var just vad vi hade letat efter, och det är väldigt lätt att lägga till nya klienter. Det räcker att sätta upp en server per enhet, och förse den med en lokal disk eller liknande.


Betalar bara för supporten


Fredrik Ahlgren gillar att Asigra är så lättadministrerad. Ingen programvara behöver installeras när nya användare i koncernen ska läggas till. Den enda rutin som behövs är att varje morgon läsa en oftast kort rapport om nattens backup.

– Om det är något som jag inte förstår hör jag av mig till Advania så får jag genast svar.

En annan stor fördel är att tjänsten är kostnadseffektiv.

– Installation och licenser kostar en del initialt, men sedan betalar vi i stort sett bara för supporten.

Särskilt mycket lagringsutrymme behövs inte heller eftersom Asigra, frånsett den inledande backupen, bara registrerar ändringar.

Fredrik Ahlgren

Fredrik Ahlgren, systemadministratör hos Bong, är trygg med det nya backup-systemet Asigra.

Det gör Advania på Bong

I mars 2011 pilotinstallerade Advania den agentlösa backup-lösningen Asigra på två enheter på Bong Sverige AB i Kristianstad.

De senaste månaderna har Bong endast behövt sporadisk kontakt med Advania. Asigra är både lättbegripligt och driftsäkert, men vid några tillfällen har det hänt att Advania har behövt svara på någon fråga om innehållet i Asigras dagliga backup-rapporter.

Om Bong

Bong AB är ett av Europas ledande företag inom specialförpackningar och kuvert, inklusive flexibla lösningar för distribution och paketering av information, reklamerbjudanden och lätta varor.

Med många av sina lösningar hjälper Bong varumärken att sticka ut, och därmed få människor att vilja öppna just Bongs kunders brev, utskick eller paket. Man levererar numera över hela Europa.

Bong grundades redan 1737 i Lund. 1988 noterades Bong på OTC-listan. Bong-koncernen omsätter i dag cirka 3,5 miljarder kronor och har drygt 2 500 anställda i 15 länder i norra och västra Europa.

Besök Bongs webbplats

Kontakt

Daniel Albertsson
daniel.albertsson@advania.se
+46 (0)8-546 70 258

 

Publicerat i Kerfi Vision (2) 2011

Text: Anders Wikberg
Foto: Martin Olsson