Euro-Center

I juni migrerade Euro-Center all sin IT till Advania-miljö. Både i Köpenhamn och på lokalkontoren på sex kontinenter. Nu har Euro-Center optimal IT-effektivitet, trots sin extremt decentraliserade organisation, och har dessutom sänkt IT-kostnaderna.

Nicolas Sommer, IT-ansvarig på Euro-Center, moderniserade företagets IT-park, men insåg efterhand att han måste ta ett radikalt grepp. Problemet att Euro-Centers elva kontor på jordens sex kontinenter utvecklades åt elva olika håll kom han inte åt.

– Alla körde sina egna system och applikationer, vilket bland annat gjorde att de olika kontoren hade svårt att kommunicera med varandra. Nästan allt måste gå via oss på huvudkontoret i Köpenhamn, berättar han.

Bristen på enhetlighet försvårade också den ekonomiska redovisningen, som är mycket viktig när man som Euro-Center utför tjänster åt försäkringsbolag. Det gav ett oseriöst intryck, särskilt på de affärsresenärer som anlitade Euro-Center i flera hörn av världen.


Centraliserad IT-plattform


Vintern 2010/2011 inleddes en upphandling för att komma till rätta med IT-problemen och skapa en gemensam, centraliserad IT-plattform. Bland de 26 kandidaterna utsågs slutligen Advania till vinnare.

– Det var Advanias flexibilitet som fällde avgörandet. De såg det aldrig som ett problem att vi är både stora och små samtidigt, å ena sidan en global koncern på sex kontinenter, å andra sidan ett företag med bara 140 medarbetare.

Ett annat trumfkort var Advanias kompetens inom Citrix-lösningar.

– Att Advania kunde erbjuda support 24/7 var också ett stort plus, med tanke på tidsskillnaderna mellan våra kontor, säger Nicolas, som aldrig sett avståndet till Advania i Stockholm som något problem.

Efter några månaders förberedelser var det i juni dags för dagarna K, för migration till Advania-miljö. På varje Euro-Center-kontor gjordes överflyttningar med hjälp av Advanias utsända konsulter.

Det måste ha varit dyrt för er att bekosta Advanias resor till Sydney, Rio och andra fjärran städer?

– Jodå, men tack vare att migrationen minskar våra årliga IT-kostnader med runt 30 procent får vi rätt snabbt igen de pengarna, säger Nicolas Sommer.

Men de stora vinsterna för Euro-Center handlar inte om pengar utan om den effektivisering av organisationen som den höjda IT-kvaliteten ger. Samtliga tidigare nämnda problem är nu borta, eller på god väg att lösas, nu när Advania har tagit över det fulla ansvaret för både drift och utveckling av Euro-Centers IT-plattform.


Det gör Advania på Euro-Center


Advania tog, efter några månaders förberedelser, över helhetsansvaret för drift och uppgraderingar av Euro-Centers IT-plattform i mitten av juni. Migrationen skedde parallellt på Euro-Center elva enheter jorden runt, och nu är all Euro-Centers IT-mjukvara centraliserad till Advanias datahallar i Malmö. Samtliga applikationer finns därmed i en gemensam miljö, med ett gemensamt gränssnitt.

Nu är Advania Euro-Centers SPOC (Single Point of Contact) i IT-frågor för både Euro-Centers medarbetare och IT-underleverantörer, och man ger service och support 24/7.

Euro-Center har en Citrix-lösning, som ger användarna säker och enkel åtkomst till program och information var de än befinner sig. De flesta användare nyttjar tunna klienter, de arbetar mot en centralt placerad datahall och har frånsett tangentbord, mus och bildskärm bara en minimal centralenhet intill sig på skrivbordet.

I den nya IT-plattformen används WAN-optimeraren Citrix Branch Repeater, som komprimerar de data som skickas och därmed optimerar förbindelserna mellan kontoren och den centrala datamiljön. Att lösningen möjliggör lägre bandbredd gör den dessutom mer kostnadseffektiv över tid.

 

Vill du veta mer om vår tjänster inom sourcing och hur vi kan hjälpa din organisation?

Läs mer

NicolaSommer

Med hjälp av Advania har Euro-Center minskat sina IT-kostnader med runt 30 procent. Men enligt Nicolas Sommer ligger den största vinsten i effektiviseringen.

Om Euro-Center

Det danska företaget Euro-Center A/S fungerar sedan 1971 som många av de ledande försäkringsbolagens förlängda arm jorden runt.

Den som har en rese- eller sjukvårdsförsäkring kan vända sig till Euro-Center för att få tillträde till lokala sjukvårdssystem, kunskaper om var den bästa vården erbjuds och hur man undviker att betala för mycket för den samt assistans med lokala blanketter och byråkrati.

Vid sidan av huvudkontoret i Köpenhamn har Euro-Center i dag tio enheter på sex kontinenter: i Sydney, Bangkok, Peking, Istanbul, Larnaca, Kapstaden, Palma de Mallorca, Malaga, Rio de Janeiro och New York.

Euro-Center har cirka 140 medarbetare, ägnar sig åt cirka 160 000 individuella ärenden per år och omsätter årligen drygt 100 miljoner euro.

Kontakt

Daniel Albertsson
daniel.albertsson@advania.se

 

Publicerad i KerfiVision (3) 2011

Text: Anders Wikberg
Foto: André de Loisted