Magine

Tv-distributören Magine befinner sig i en tid då fokus på kärnverksamheten betyder allt. Därför har de behövt någon som kan ge avlastning och som är lyhörd. I dag kallar Magines chefer Advanias kundansvarige för ”Mr. Fix it”.

Magine är egentligen en tv-distributör precis som Comhem eller Boxer – med skillnaden att man tar bort behovet av tv-boxar och annan kringutrustning. I stället levereras tjänsten via Internet och molnet. Så frågan blir då om detta i sin tur är något nytt? Flera liknande tjänster har nyligen lanserats, som till exempel Netflix och Telia Play plus. Gemensamt för dem är att man kan titta på de program man vill när man vill.
 
– Det unika i vår tjänst är att det är vanlig tv som finns tillgänglig i tjänsten. I stället för att ha en play-tjänst per kanal har man många kanaler i en live-tv-tjänst, där program som sänts även finns tillgängliga i upp till en månad – klassificerade i olika kategorier och sökbara. Du kan dessutom använda tjänsten i din mobiltelefon eller läsplatta, säger Mikael Forslund, inköpschef på Magine.
 
Samarbetet mellan Magine och Advania började redan när Magine var i färd med att bygga upp sin verksamhet, och Magine kontaktade Advania för att köpa nya servrar.
 
– Vi behövde servrar väldigt snabbt. Vi var ett ungt företag som utvecklade en teknikplattform och de andra företag vi var i kontakt med då kändes rigida och omständliga. Advania var lyhörda direkt och hade allt det som vi behövde. Erfarenheten fanns där också, och tillsammans började vi bygga upp en gemensam serverarkitektur, säger Mikael Forslund.
 
Så har det fortsatt. I dag är Magine mitt inne i en expansiv fas där korta ledtider är viktigt.
 
– Vi växer snabbt, det går fort i vårt företag och i branschen och vi behöver en samarbetspartner som är flexibel och förstår vad vi frågar efter, säger Mikael Forslund.
 
Andreas Flemström, kundansvarig på Advania, förklarar att Advania klev in i samarbetet för att i första hand försöka tillgodose Magines akuta behov.
 
– Därefter såg vi till att ta ut en mer hållbar, strategisk riktning ur ett hårdvaruperspektiv, som skulle hjälpa Magine att få ut mest prestanda för pengarna. I dag förser vi Magine med den hårdvaruplattform som de bygger sin tjänst på. Vi finns till hands med kunskap om hur denna ska utformas och hur vi bäst kan utveckla den. Samarbetet handlar också om att försöka avlasta och minimera antalet problem. Vi vill lösa problemen snabbt, säger han.
 
Och det verkar gå bra, om man ska tro Mikael Forslund.
 
– Vi är mycket nöjda med att Advanias killar finns tillgängliga och löser fnurror på tråden så snabbt som de gör. De, alltså Peter Johansson, Per Gullfeldt och Andreas Flemström, har betytt mycket och hos oss går de alla under epitetet ”Mr. Fix it”, säger han.

Mikael Forslund

Tv-distributören Magine behövde en IT-partner som löser problem snabbt.
– Advanias killar kallas "Mr. Fix it" hos oss, säger Mikael Forslund, inköpschef.

Magines tv-lösning

  • Det går att titta direkt i mobilen eller spela upp programmen på en större skärm med mobilen som fjärrkontroll.
  • Man kan även ladda ner Magines app direkt till en Samsung Smart-tv, strömma programmen till en Apple-tv via Air Play eller koppla datorn till tv:n med en kabel.
  • Tjänsten är även tillgänglig via dator genom webbläsare på Windows eller Mac OS X.
  • Appen är tillgänglig för iPhone och finns att ladda ner från App Store.
  • För att komma igång beställer man en inbjudan från Magines hemsida.   

Kontakt

Andreas Flemström
andreas.flemstrom@advania.se
+46 (0)8-546 70 102

Publicerad i Advania news (2) 2013

Text: Staffan J Thorsell
Bild: Karin Nilsson