Statens Tjänstepensionsverk

När Statens Tjänstepensionsverk sökte en ny partner för sin IT-drift vanns upphandlingen av Advania. Nu har samarbetet pågått ett år.

– Övertagandet av driften och den stora omläggning som följde under hösten har gått väldigt bra, säger SPV:s IT-chef Lennart Hedenström.

Statens Tjänstepensionsverk sökte en samarbetspartner som kunde ta deras IT-drift till nästa nivå. De ville minska sitt eget ägande av teknik och infrastruktur och i stället köpa in tjänster. Avtalet, som till en början löper över tre år, omfattar serverdrift, kommunikationstjänster, arbetsplatstjänster och servicedesk.

Under upphandlingens gång tryckte Advania i samtalen med SPV mycket på den flexibilitet som företaget vill erbjuda sina kunder.

– För oss är det väldigt viktigt att alltid kunna vara tillmötesgående. Vi vill inte vara paragrafryttare som stirrar på avtalsdetaljer utan alltid försöka hitta de bästa lösningarna för kunden. Jag fick uppfattningen att det uppskattades, men sedan presenterade vi såklart också det bästa priset, det är så offentliga upphandlingar fungerar, säger Fredrik Thynell, som är kundansvarig på Advania.

IT-driften får inte fallera

Statens Tjänstepensionsverk ligger i Sundsvall och har 275 medarbetare. Verket administrerar statlig tjänstepension för över 800 000 anställda och pensionärer och cirka 400 arbetsgivare. Det är därför av yttersta vikt att deras IT-drift inte fallerar.

– Vi måste ständigt kunna leverera verksamhetens tjänster till våra kunder. Att Advania klarar av de Service Level Agreements som står i vårt avtal är väldigt viktigt för oss, säger Lennart Hedenström, som är IT-chef på SPV.

Övertagandet skedde i tre steg. Den 1 juni 2014 tog Advania över "as is", det vill säga tog över ansvaret för hårdvara och drift så som den då var upplagd.

– Under hösten skedde därefter migreringen till våra datacenter, och i del tre byggde vi upp en synkron sekundärsajt, så att allt finns duplicerat och ligger på två olika sajter. Skulle den ena gå ner fortsätter driften som vanligt på den andra, säger Fredrik Thynell.

– Det finns alltid risker och en viss oro i samband med sådana här processer men verksamheten har knappt märkt något alls, vilket är det bästa betyget i dessa sammanhang.


Lennart Hedenström är mycket nöjd med Advania så här långt.

– Det finns alltid risker och en viss oro i samband med sådana här processer men verksamheten har knappt märkt något alls, vilket är det bästa betyget i dessa sammanhang, säger han.

Bra attityd och engagemang

Fredrik Thynell säger att det smidiga driftövertagandet bottnar i den höga kompetensen hos såväl Advanias som SPV:s personal.

– Våra konsulter har gjort många sådana här komplicerade projekt. De kan gå in i en ny IT-miljö, skanna av den och efter några timmar förstå den. SPV har också varit mycket bra att arbeta tillsammans med, säger han.

Nu har samarbetet gått in i det Lennart Hedenström kallar fortvarighetsfasen, det vill säga där verksamheten löper på.

– Vi håller på att hitta varandra i den relationen nu, och attityden och engagemanget från Advania är helt rätt. Vi känner oss fulla av förtroende och tillit, avslutar han.

 

Vill du veta mer om våra tjänster inom sourcing och hur vi kan hjälpa din organisation?

Läs mer

- Attityden och engagemanget från Advania är helt rätt, säger Lennart Hedenström, IT-chef på SPV.

Fakta om SPV

Statens tjänstepensionsverk (SPV) är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster och ansvarar för att administrera statlig tjänstepension för 800 000 anställda och pensionärer och 400 arbetsgivare. I uppdraget ingår också att räkna ut pensionspremier samt leverera prognoser och statistik till regeringen. SPV finns i Sundsvall och har cirka 275 medarbetare. Verket hette fram till 2010 Statens Pensionsverk.

Källa: SPV

Kontakt

Fredrik Thynell
fredrik.thynell@advania.se

Publicerad i Advania news (1) 2015

Text: Daniel Åberg
Foto: SPV