Vad betyder egentligen AI?
Som namnet antyder så handlar det om att skapa en konstgjord intelligens. Den kan delas upp i två olika varianter:
- ANI – Artificial Narrow intelligence, exempel på ANI är spamfilter och smarta högtalare
- AGI – Artificial General intelligence, AI som kan göra allt som en människa kan göra, temat är väldigt populärt i filmer där mördarrobotar är ett vanligt scenario.
ANI utvecklas oerhört snabbt just nu, men AGI gör inte det då människans hjärna är väldigt komplex och svår att skapa i konstgjord form. Man hör ofta att det pratas om att AI ”lär sig saker”, men den lär sig inte på det sätt som en människa lär sig. Det som AI är bra på är att bearbeta stora mängder information och hitta mönster och samband i informationen. De språkmodeller som vi har i dag (t.ex. GPT 3 och GPT 4) identifierar ord som ofta står bredvid varandra, men det betyder inte att de lärt sig förstå vad orden betyder.
Detta fungerar relativt bra när det gäller text (dock inte alltid eftersom en chattbot ibland hittar på saker som inte är sanna), men det fungerar dåligt när det gäller t.ex. matematik. Att en 1:a ofta står bredvid en 5:a fungerar inte som underlag när man ska göra en matematisk uträkning. Därför är AI ett bra hjälpmedel när det handlar om att hantera och bearbeta stora mängder skriftlig information, t.ex. i stora brottsutredningar som Palmemordet. AI:n kan matas med alla data och hitta mönster och samband som ingen människa kunnat identifiera. Ska AI:n användas till t.ex. matematiska uträkningar behöver den tränas specifikt för detta ändamål.
Varför sker AI-utvecklingen så snabbt just nu?
För att AI ska kunna utvecklas krävs tillgång till stora mängder data. Stora mängder data kräver i sin tur snabba datorer, bra internetuppkopplingar och många internetanvändare. Allt detta finns i dagens samhälle och det är därför ingen överraskning att AI utvecklas i snabb takt just nu. Däremot blir många i skolans värld överraskade, då detta varit långt ifrån deras vardag. Eftersom utvecklingen av AI går oerhört fort är viktiga frågor att ställa sig både hur vi ska hantera AI här och nu (t.ex. sluta med skriftliga heminlämningsuppgifter), och vad AI kommer att kunna göra om t.ex. 2–3 år, så vi kan förbereda oss på det scenariot.
Några områden där AI slår igenom just nu
- Textproduktion
- Söka och bearbeta information
- Skapa bilder
- Skapa och redigera filmer
- Programmering
- Syntetiskt talat ljud
- Skapa musik