Digitalisering 2022.02.10

Använder ni rätt verktyg för att nå era kunder?

Okta är ett företag som jobbar med hantering av identitet och åtkomst, de har över 7 000 förintegrerade applikationer och 14 000 kunder världen över och sitter därmed på en enorm mängd rådata. I dagarna kom Oktas årliga rapport "Businesses at work" som bjuder på unika insikter kring vilka applikationer företag använder sig av idag. I detta blogginlägg går vi igenom rapporten och plockar ut de mest intressanta analyserna.

Precis som förra året är rapportens data självklart väldigt färgade av pandemin. Men om vi från 2020 såg en överväldigande ökning av säkerhetsapplikationer, ser vi under 2021 en skiftning över till samarbetsplattformar. När man tänker på det är det ganska logiskt: först behövde organisationer täcka till de säkerhetshål som dök upp i samband med att fler och fler jobbade hemifrån. När det var gjort, och man såg att trenderna och behoven att jobba fortsatt på distans höll i sig, behövdes bättre verktyg för att samarbeta.

Samarbetsverktygen har ökat mest under 2021

Rapporten är alltid intressant läsning och om du är som jag och är intresserad av specifika applikationer och deras användning, så kommer du med spänning följa antalet bolag som använder just dessa. Men rapporten kan användas för en egen benchmarking också. Okta har gjort det väldigt enkelt genom att dela in trenderna i olika segment: vi kan filtrera på industri eller område och kan jämföra antal integrationer eller antal unika användare. På Advania är vårt motto "Det ska vara enkelt att växa med IT" och med den här rapporten i handen känns det som att man får ett facit på vad man bör växa med.

Om vi börjar att titta på de generella data så är 5 av 10 applikationer på topp-tio-listan över snabbast växande i popularitet just samarbetsverktyg:

  • Notion
  • Figma
  • Miro
  • Airtable
  • monday.com

Av dessa är Notion och Airtable dessutom helt nya på topplistan. Om vi zoomar in mer på till exempel tech-bolag så är Notion och TripActions snabbast växande i antal integrationer. Om man få gör en liten titt hemåt och inte använder de här eller liknande applikationerna, kan man ju börja fundera på om andra bolag har kommit på något man själv missat.

En annan tydlig trend som vi ser, och som vi har sett komma ett tag, är best of breed, dvs att vi väljer det mest optimala alternativet för vår sektor eller bransch, och statistiken visar ännu tydligare än tidigare att även om man har valt Microsofts eller Googles samarbetsplattformar så började vi använda Zoom och Slack också:

  • 45% av företagen med Microsoft som sin primära plattform har också integrerat Zoom
  • 33% av företagen med Microsoft som sin primära plattform har också integrerat Slack
  • 38% av företagen med Microsoft som sin primära plattform har också integrerat Google Workspace

Kunderna är helt enkelt inte lika lojala längre, i stället lägger många vikt på att erbjuda de bästa möjliga förutsättningarna för att se sina medarbetare lyckas och trivas. Även här kan det vara smart att titta på sin egen strategi och jämföra, för att inte bli omsprungen.

Sverige sticker ut

En annan intressant detalj om EMEA är att Jamf Pro, BambooHR och Tableau ligger på topp-tio av de snabbast växande applikationerna i antal integrationer, men inte i andra regioner i världen. Ingen annan MDM-lösning (Mobile Device Management) finns med på topplistan oberoende av region, och kanske kan vi tolka det som att vi har ett större fokus på device-trust här i Sverige än på andra håll i världen. Det ska bli spännande att se om det här är en ny trend som vi kommer se mer av i nästa års rapport, och det här är absolut ett område jag hade tittat på i min egen organisation för att fortsätta ligga i framkant.

För att summera kan man utläsa mycket spännande ur rapporten och jag tycker att oavsett om du sitter i en ledande position på ett företag och hanterar dessa frågor eller mest är intresserad av trenderna, så ska du ladda ner och läsa rapporten för att bilda dig din egen bild av situationen.

Generellt sett håller trenden om best of breed i sig, och vi ser ett skifte från säkerhet till samarbete när det kommer till vad företag införskaffar för att hjälpa sin organisation. Om vi ska spana lite i kristallkulan kan man gissa att MDM blir nästa trend och att vi leder den här från EMEA-regionen.

Analysera – räkna - spana

Så hur ska du med en ledande roll i en organisation, använda dessa insikter? Här är mina tips:

  1. Nulägesanalys
    Det första du behöver göra är att skaffa data. Förhoppningsvis mäter ni redan nöjdhet hos era medarbetare, annars är det verkligen dags att börja göra det. Utöver det anser jag att det är en bra idé att fråga användarna hur de upplever systemen som de arbetar i, och om de saknar något. Om ni är inom en bransch där medarbetare samarbetar för att ta fram produkter och tjänster, och ni ännu inte skaffat en samarbetsapplikation så saknar ni antagligen det – kolla gärna in någon av de fem vi listade ovan. Alla undersökningar som har gjorts under pandemin pekar på att anställda vill jobba hybrid, och om ni vill behålla topptalangerna måste ni möta behoven för det. Skickat ut ett formulär med frågor för att samla in information om vad som behövs, så har ni ett mycket bättre utgångsläge.
  2. Räkna
    Ibland behöver vi utöver de mjuka värdena som en medarbetarundersökning kan ge, även lite hårda fakta. Här kan du ta hjälp av ett extern företag för att beräkna er produktivitet och se om ni kan spara in pengar genom att investera i nya verktyg. Tjänster som Business Value Analysis (BVA), Return of Investment (ROI) och Total Cost of Ownership (TCO) ger bra insikt i organisationen och vilka områden som skulle kunna förbättras. Vissa produktbolag erbjuder sådana tjänster, men även vi på Advania kan hjälpa er med detta.
  3. Spana framåt
    Ta hjälp av alla gratis webbinarier, artiklar och blogginlägg som florerar runt, för att få hjälp i djungeln av alla nya produkter och tjänster som erbjuds. Här kan du exempelvis hitta alla Advanias webbinarier. Genom att delta i (rätt) evenemang och webbinarier kan du få en bra blick mot framtiden och trender som kommer, så du är med på tåget - och gärna lite i framkant! Mitt tips är att titta på Zero Trust (Never trust, always challenge) och Device trust (åtkomstpolicy baserat på känd enhet), som jag tror blir de nya trenderna för nästa år.

Läs gärna hela Oktas rapport →

 

Vill du prata mer om Okta?

Kontaka mig

Business Area Manager, Transformation & Automation

Krister Olsson

Relaterat innehåll

Digitalisering
2024.06.05

Så gör du slut med Windows 10

I Hollywoodfilmer är en vanlig klyscha att personen som ska göra slut säger "det är inte du, det är jag" för att underlätta uppbrottet. När det gäller att avsluta relationen med Windows 10 behöver man inte ta någon sådan...