Hållbarhet Cirkulär IT 2023.11.24

Attityder till cirkulär användning av IT-utrustning

Få en djupare förståelse för de hinder och möjligheter som präglar resan mot en mer cirkulär produktlivscykel med Sofia Martinsson, Business Developer Sustainability på Advania Sverige. 

Övergången från en linjär till en cirkulär hantering av IT-hårdvara går långsamt, och många svenska verksamheter saknar fortfarande en strategi för cirkulär användning av IT-utrustning.

"Sverige betraktas ofta som en förebild i klimatfrågor, men när det kommer till att återanvända och återvinna material och produkter ligger vi efter det globala genomsnittet för en cirkulära ekonomi", säger Sofia Martinsson.

För att driva på den cirkulära omställningen kommer direktiv på både EU- och nationell nivå öka kraven på verksamheter. Det finns en stor potential och värde för verksamheter att införliva cirkulära processer. Detta innefattar inte bara affärsmässiga fördelar, såsom ökad effektivitet och minskade kostnader, utan även minskade utsläpp och ett mer ansvarsfullt utnyttjande av resurser.

"Det är inte ovanligt att verksamheters affärsstrategi och hållbarhetsstrategi inte är tillräckligt sammanvävda, och det saknas ofta en tydlig ansvarig för att driva cirkulära processer för IT-utrustning. I de flesta fall fokuserar IT-inköpare främst på teknisk specifikation när de köper IT-utrustning. Om man i stället sätter fokus på funktion, utifrån behoven och användningssyftet för datorn, så blir det mindre relevant om enheten är ny eller inte när man upphandlar”, berättar Sofia.

Insikter från svenska verksamheter

Med hjälp av analysföretaget Radar har vi på Advania tagit fram en rapport som redogör för svenska verksamheters attityder till cirkulär användning av IT-utrustning.

  • Bristen på ett strategiskt beslut från ledningen leder till att cirkulär IT ofta inte får tillräcklig prioritet ur ett hållbarhetsperspektiv.
  • Det saknas en koppling mellan verksamheters strategi, IT och hållbarhetsmål.
  • IT-avdelningen pekas oftast ut som kravställare och då blir inköp avhängt på intern efterfrågan, kostnad och smidighet.
  • IT är ofta inte en del av det övergripande hållbarhetsarbetet.
  • Kunskapsnivån om cirkulära praktiker bedöms vara hög bland de negativt inställda.
  • Brist på uppföljning av IT-inköp och användande medför att nyttoeffekterna blir osynliga och då baseras beslut på hållbarhetsantaganden.
  • Bristande efterfrågan internt anses vara det största hindret mot återbruk av datorer. 

Utforska resultaten och fördjupa din förståelse av rapportens insikter, som har tagits fram av våra hållbarhetsexperter tillsammans med analysföretaget Radar: 

Kontakta mig

Business Developer Sustainability

Sofia Martinsson

Relaterat innehåll