Molntjänster, eller cloud computing, innebär såväl ökad innovation och effektivitet som bättre flexibilitet för många företag. Molntjänster kräver investeringar, men hur ser man egentligen till att de både är säkra och lönsamma?
Det råder ingen tvekan om att många företag kan dra stor nytta av att investera i molnlösningar. Det är inte bara enkelt att skala tjänsten efter dina behov, och komma åt molnet närsomhelst och varsomhelst (så länge du har internet) – du får också tillgång till den allra senaste tekniken och innovationerna, samtidigt som du slipper kostnaden för lokala servrar och annan utrustning.
Precis som i alla andra fall är det nödvändigt att göra en del investeringar om du ska få en ordentlig och säker lösning. Din verksamhet bör därför noga tänka igenom hur mycket ni är villiga att investera och därefter prioritera de krav ni har på t.ex databehandling, lagring samt säkerhet.
Lönsamma molntjänster = skalbara molntjänster
Eftersom molntjänster inte kräver någon lokal infrastruktur påverkas både investeringarna och kostnaderna för hela driften av IKT. Molntjänster kan också ge lägre kostnader för uppdateringar, programvarulicenser och liknande. Prismodellen för molntjänster, där man mäter och betalar bara för det man använder, gör att kostnaderna för varje tjänst blir transparenta.
Det är dock värt att notera att inte alla företag uppnår kostnadsbesparingar genom att använda molntjänster. Detta gäller speciellt om företaget har speciella behov som inte kan levereras som en standardlösning, eller om molntjänsten kommer att ingå i en komplicerad arkitektur och behöver integreras mot många befintliga system.
Vanligtvis betalar man för molntjänster baserat på hur mycket man använder dem. Det är därför viktigt att du har en översikt över dina egna användare – och hur mycket kapacitet din verksamhet behöver. Leverantörer av molntjänster brukar vanligtvis fakturera utifrån något av följande två sätt:
- Betalning baserat på hur tjänsten används (antalet användare är inte avgörande).
- Betalning per användare. Här administrerar du själv hur många användare du behöver, vilket gör att du aldrig behöver betala för mer än vad du använder. Du tar bort och skapar användare själv efter behov.
Ta alltid reda på i förväg om du behöver köpa till ytterligare moduler eller funktioner – och inte minst vad det kommer att kosta. När du har definierat vilken betalningsmodell som passar ditt företags behov så är det också dags att hitta en lösning som är säker. Välj en leverantör som säkerställer att din data tas väl om hand.
Välj en leverantör som ser till säkerheten
När man flyttar företagets viktigaste system till molnet ställs större krav på säkerhet. Innan du kontaktar en leverantör är det viktigt att skaffa sig en överblick och insikt i verksamheten. Det kan du göra med hjälp av verktyg som användartjänster och system som registrerar och letar efter sårbarheter. De leverantörer du utvärderar kan även hjälpa till att göra en säkerhetsgranskning eller sårbarhetstester.
Det är också bra att leta efter företag som är säkerhetscertifierade. Till exempel har vi på Advania ISO 27001-certifiering, vilket är en standard för just informationssäkerhet.
Till sist: Tekniken är ingenting utan människorna bakom. Därför kan det vara klokt att även kontrollera om den leverantör du överväger har ett dedikerat säkerhetsteam – några som håller sig uppdaterade om den ständigt föränderliga hotbilden i branschen, och som kan ge råd om vilka säkerhetsåtgärder ditt företag bör vidta.