Event 2023.06.13

Innovation i fokus på Knowledge 2023

I mitten av maj deltog vi på ServiceNows flaggskeppsmöte för människor som brinner för att skapa och dela innovativa idéer kring ServiceNow. På plats från Advania i Las Vegas var Amanda Puke, Pierre Alkmyr, Krister Olsson, Karl Gidlund, Gustav L’Estrade och Anders Johansson och här delar de med sig av sina insikter och lärdomar från eventet.

Knowledge är ett globalt event med 15 000 deltagare från hela världen. Advania var på plats som besökare och Krister Olsson, Business Area Manager på Transformation & Automation, deltog även i en paneldebatt tillsammans med ServiceNow och TCS där de gick igenom framtiden för tillverkningsindustrin, deras utmaningar och hur digitalisering kan hjälpa dem med en snabbare värdeökning.

Trenderna enligt Gustav L’Estrade

  • ServiceNow följer den globala trenden inom AI och satsar även de på det de kallar GenAI (Generative AI). För att lyckas har de initierat ett samarbete med Nvidia.
  • Många spännande avancemang som ligger nära Manufacturing:

    • ServiceNow satsar på processer inom ekonomi och supply chain med sin nya paketering "Finance and supply chain workflows" som fokuserar på hur din verksamhet kan hantera leverantörer och inköp på smarta och effektiva sätt.
    • Inom trenden "Clean Core ERP" (Enterprise Resource Planning, eller resursplanering för större företag) kan ServiceNow spela en viktig roll för att lyfta ut affärslogik och anpassningar från din verksamhets ERP och samtidigt dra nytta av No-/Low-code för snabbare digitalisering och automation.
    • Operational Technology Management är ännu ett hett område med stor potential att hjälpa tillverkare få bättre kontroll över sina OT assets, såsom programmerbara styrsystem, kontrollsystem och annan operationell teknologi.


Krister Olsson SN 2023

Krister Olsson (i ljusblått) deltog i en paneldebatt tillsammans med ServiceNow och TCS.  De gick igenom framtiden för tillverkningsindustrin och hur digitaliseringen kan stödja den i dess utmaningar.

Det här tar Karl Gidlund med sig

  • Den nya satsningen på generativ AI har även lett till att ServiceNow lägger mycket fokus på ”Citizen developers”, vilket betyder att personer från verksamheten enklare ska kunna bygga egna applikationer och funktioner inom plattformen nu när AI kan generera mycket av funktionaliteten.
    • Det kommer bli extra viktigt med bra governance i framtiden, eftersom AI-modellerna fortfarande befinner sig i ett någorlunda tidigt stadium och mycket av koden den genererar inte alltid är perfekt. Med större tillgänglighet innebär detta också att risken för att fel och problem ökar.
    • ServiceNow jobbar på att ta fram AI för deras testramverk ATF (Automated test framework). Något jag ser fram emot med stort intresse!
  • AI kommer att kunna effektivisera många processer genom hela ServiceNow-plattformen och det är viktigt att redan nu se över vilka processer som kan ersättas för att frigöra tid.
  • Jag fokuserade en del på ”de-customisation” och deltog på några riktigt heta sessioner där det blev livliga diskussioner. Bakgrunden till denna trend är att många nu sitter i scenariot att man har haft plattformen länge och byggt anpassningar (customisations) som inte längre är skalbara.
    • Advania har ett bra erbjudande för att hjälpa till på denna resa med vår app Health 360° (tidigare Instance Health), som ligger publicerad på ServiceNow Store. Appen hjälper din verksamhet att hålla sig till best practices inom plattformen – både proaktivt och reaktivt. Denna app kommer vara ännu viktigare i framtiden när det gäller att kontrollera och verifiera kod eller applikationer som delvis utvecklats av AI. Vi kommer också att förbättra den ytterligare nu genom att ta fram nya arbetsytor som stöttar och förenklar denna “de-customisation"-resan för användarna.

 

Prata ServiceNow med mig

Kontakta mig

Business Value Executive

Gustav L'Estrade

Relaterat innehåll