Så får du interna kunder till ditt Jira Service Management Hjälpcenter
Det finns två typer av kunder i Jira Service Management (JSM):
- Interna kunder – Vanligtvis är det de anställda på ditt företag. En tjänst tillhandahålls öppet av ett eller flera team till dina medarbetare.
- Externa kunder – Här är det användare som befinner sig utanför ditt företag, ofta en delmängd av allmänheten. Ditt företag tillhandahåller en tjänst till externa individer/grupper, d.v.s. klienter eller kunder.
Tips: Om du vill veta hur du ska hantera kunder på smartaste sättet rekommenderar vi att läsa Atlassians egna artikel om bästa praxis för kundhantering.
Interna kunder bör använda sina Atlassian-konton. Det finns många fördelar med det som t.ex. inloggning via företagskonton (t.ex. Google, Microsoft, Slack etc.), lösenordspolicyer, gruppmedlemskap eller samarbete mellan andra produkter, och det är därför Atlassian marknadsför det som bästa praxis att använda sitt Atlassian-konto.
Fram till idag har alla kunder som skickar e-post eller registrerat sig via hjälpcenter fått ett externt kundkonto (även kallat ett portal-only kundkonto), d.v.s INTE ett Atlassian-konto. Lyckligtvis kommer du nu att selektivt kunna tillhandahålla rätt kontotyp för den interna kunden baserat på deras e-postdomän som matchar en företagsdomän som du själv har angett i adminvyn.
Kostnadsfritt för interna kunder att använda Atlassian-konton
Det är en vanlig missuppfattning att användning av Atlassian-konton för kunder kommer att medföra kostnader. Så är absolut inte fallet. Kostnaden uppstår endast om en användare beviljas en produktlicens (t.ex. Jira/Confluence). Utan produktlicenser kan användaren fortfarande vara JSM-kund och inte dra på sig några kostnader (detta inkluderar även Atlassian Access som endast fakturerar för licensierade användare).
Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta mig!
Skribent
Merhawi Berhane, System Developer