De flesta företag jobbar aktivt för att säkra sin kundbas och förbättra sina resultat, samtidigt som det krävs en stor del innovation och utveckling för att ligga i framkant. Därför är digital affärsutveckling på agendan hos de allra flesta företag. Men hur kan man egentligen få gehör för digitalisering i ledningen, så att hela verksamheten faktiskt engagerar sig i arbetet och genomförandet?
Digital affärsutveckling är viktigt för tillväxt
Digital affärsutveckling är viktigt för att företaget ska växa och fortsätta leverera bra kundupplevelser. Digitalisering kan skapa förändringar på alla nivåer i företaget – från affärsprocesser och medarbetare till ledning och teknik.
Gartners VD-undersökning från 2018 visar att toppchefer anser att teknisk förbättring och utveckling av nya strategier är de viktigaste åtgärderna för att säkerställa tillväxten i verksamheten. En undersökning från Capgemini Consulting och MIT Center for Digital Business visar samtidigt att företag som prioriterar digital transformation inom teknik och ledarskap uppnår högre lönsamhet och ökade intäkter.
Många pratar om de stora, revolutionerande idéerna – disruptiv innovation – men det som kännetecknar de bästa företagen är att de hela tiden är på tå; tänker digitalt inom alla områden och ser vilka möjligheter som finns framöver.
Även om digital transformation står högt upp på agendan hos många företag är digitalisering inte något som kan göras under loppet av några dagar eller av en enda avdelning. Det kräver ständiga förbättringar, med kontinuerlig innovation och affärsutveckling.
De företag som varje dag gör framsteg inom flera strategiska områden, och inte sitter och väntar på en “revolutionerande upptäckt” som ska förändra allt, är de som kommer att vara bäst rustade inför framtiden.
Genom att bli mer digitala kan företaget erbjuda bättre tjänster till sina kunder, arbeta mer effektivt och skapa nya produkter och lösningar. Ännu viktigare är det att få med sig hela ledningen i den digitala transformationen. Men hur får du egentligen med dig cheferna på resan?
Hur tar man med ledningen på resan mot digital transformation?
Eftersom det tar tid att bli det vi kallar "digitalt mogna", bör företagsledare snarast vidta åtgärder för ta reda på vilka möjligheter och utmaningar som kommer med digital transformation. Företagsledare kommer att behöva rådgivning från skickliga IT-chefer och CDO:s, som både har god affärsförståelse och kunskap om möjligheterna med teknik och IT.
Som strategisk rådgivare är det viktigt att framhäva att chefer i alla branscher står inför stora utmaningar och möjligheter i samband med digitalisering. Exempel på frågor chefer bör ställa sig själva är:
- Hur och var ska vi förändras?
- Hur mäter vi det mot våra konkurrenter?
- Var ska vi investera?
Ditt jobb som strategisk rådgivare är att förklara att dessa frågor kommer att avslöja behovet av nödvändiga investeringar i företagets digitala affärsutveckling. Huvudargumentet? Företag som prioriterar digital transformation i teknik och ledarskap uppnår högre lönsamhet och ökade intäkter!