Ökad kontroll över företagets IT-miljö och full kontroll på hur maskinparken mår är två anledningar till att företag bör fundera på att skaffa ett Asset Management-system (AMS). För tio år sedan hade vi på Advania en AMS-kund - idag har vi över 520.
Daniel Åström jobbar idag som Software Developer och har många års erfarenhet av programmering. Han började på Advania, dåvarande Telecomputing, år 2006 och har sedan starten varit en av de som har drivit AMS framåt.
– Advanias koncept för AMS uppkom 2010, då mer eller mindre av en slump. Vi administrerade och hanterade klienter för fler och fler kunder och ruljansen kring det blev större. Då började allt fler fråga efter sammanställningar och rapporter på den information som vi tog fram. De ville även slippa det manuella arbetet, säger Daniel.
När det här behovet hos kunderna tydligt växte började Advania fundera på hur de skulle kunna förse sina kunder med en lösning.
– Vi kikade runt lite på befintliga lösningar men kände ganska tidigt att vi hellre vilja göra något eget. På så vis kunde vi få det som vi ville redan från början och vara säkra på att vi skapade något som kunde lösa våra kunders behov, säger Daniel.
Automatisering var till slut det som lade grunden för hur systemet sedan skulle ta form:
– Med automatisering som främsta mål tog vi fram ett första förslag på en agentbaserad inventering. Den gjorde vi till en början ganska enkel. Den installerades lokalt på enskilda datorer för att sedan skicka information om dem vidare till en separat databas. Det var som sagt ganska enkelt i början och bestod främst av grundläggande funktioner. Det viktigaste var att agenten hjälpte till att räkna antalet datorer och levererade pålitliga siffror. Och såklart, att man slapp göra det arbetet manuellt som tidigare, fortsätter Daniel.
Ett nära kundarbete har drivit utvecklingen
I dag har systemet/verktyg vuxit något enormt. När det togs i bruk 2011 hade Advania en AMS-kund och systemet hanterade cirka 1000 enheter. I dag har Advania nästan 520 AMS-kunder som hanterar över 100 000 klienter. Under dessa år har det alltså hänt en hel del, inte bara sett till volymen på kunder och enheter, utan även utvecklingen av själva systemet/verktyget.
En av de främsta nyckelfaktorerna till att Advanias AMS-tjänst har vuxit och utvecklats så mycket är det kundnära samarbetet. Ända sedan starten har kundernas åsikter, behov och önskemål spelat stor roll när det kommer till hur Advania vidareutvecklar tjänsten. Kunderna har alltid varit generösa med sina åsikter och frågat vad det finns för möjligheter för vissa funktioner.
– Vi har alltid varit lyhörda för vad våra kunder tycker, tänker och vilka behov de har. Därför har deras önskemål och idéer på funktioner alltid varit en stor del av hur AMS har utvecklats, säger Daniel.
Därför har det sedan den första versionen av agenten lanserades tillkommit en hel del funktioner och “goodies” som ursprungligen har efterfrågats av kunderna själva. Och när en kund saknar en funktion så gör oftast fler det, något Daniel säger att han ofta märker av i möten med kunder.
Några funktioner som har tillkommit de senaste åren är att agenten numera kan mäta betydligt mer data än innan - allt ifrån vilket operativsystem datorn har och vilka program som är installerade till hur mycket den används. Idag är den inte heller enbart lokalt installerad utan kan likaväl vara installerad på ett företags server.
– Vi på Advania jobbar ständigt på egna idéer för utveckling av AMS men det är väldigt roligt att vi under alla dessa år har haft ett så pass nära samarbete med våra kunder. Och eftersom vi har ett dedikerat team med utvecklare går det oftast hyfsat snabbt att implementera nya funktioner eller förändringar som kunderna önskar, säger Daniel.
Ett nytt, spännande steg för Advania AMS
Som tidigare nämnt så kan ett Asset Management-verktyg underlätta arbetet men även ge flera fördelar. För även om många företag idag redan har kommit långt med sin automatisering så gör digitaliseringen och teknikens snabba utveckling att det ständigt uppkommer nya behov av fler, mer avancerade funktioner. Det här ställer krav på utvecklare att ständigt vidareutveckla sina produkter, precis som vi på Advania gör med vårt AMS.
– Vi jobbar på något nu som vi planerar att lansera under hösten. När det är på plats så är jag övertygad om att ännu fler av våra kunder kommer vilja bli management-kunder. Då behöver de bara ett Asset Management-system och får full kontroll på alla sina enheter, avslutar Daniel Åström.