
En modern IT-support - vad är det?
Vi hjälper er att skapa en modern och säker IT-support
Frågan kan vid första anblick verka enkel, men vår erfarenhet från mångårigt kundarbete har visat att varje företag och arbetsgrupp förväntar sig olika saker av sin IT-support. Det behov du har av “IT-folket” varierar utifrån vad du själv arbetar med. Många förknippar sin IT helpdesk med felsökning, underhåll och utbyte av hårdvaran. Det vill säga, byta skärmar, tangentbord och serva när funktionaliteten inte lever upp till förväntningarna.
Andra har ett mer mjukvarufokus när de tänker på sina behov av IT-support. Installering och användning av olika program, samt felsökning kring både enskilda program och kompatibilitetsproblem mellan system. Gemensamt för alla vi frågar är den eviga kampen om att komma ihåg sina lösenord. En övervägande del av den egenrapporterade IT-supportkontakten gäller återställning av olika typer av inlogg.
Frågar du personalen vid IT-supporten får du en ytterligare nyanserad bild av deras växande uppdrag. Utöver problemsökning och -avhjälpning arbetar en modern IT-support även med förebyggande och utvecklande delar av arbetsplatsens IT-användande. I en värld som digitaliseras och automatiseras i en rusande fart krävs att en supportstruktur kring detta som är verksamhetsstödjande och användarvänligt.
En arbetsplats digitaliseringsframsteg är aldrig starkare än dess minst teknikvana anställda. En närvarande, kunnig och pedagogisk helpdesk för IT-frågor gör resan smidig och njutbar för alla.
IT support för ditt företag - vilka behov har ni?
Utifrån det breda arbetsområdet som IT-support för ett stort företag eller verksamhet är så kan det vara en tuff uppgift att bemanna en helpdesk som kan tackla hela vidden av behoven. Särskilt i verksamheter vars huvudsakliga arbetsområden nödvändigtvis inte är inom IT-sfären.
Vår erfarenhet av att agera tillgänglig helpdesk för en bred mängd företag är att det är ett uppskattat element i vardagen. Tekniska svårigheter, stora som små, ska inte stå i vägen för en effektiv arbetsdag. Varken för den teknikkunniga eller den som är i behov av större stöd.
Redan innan samhällsutvecklingen lutade åt mer hemarbete erbjöd vi ett avlastande inslag i olika arbetsgrupper. Vi tänker på den vänliga kollegan som alla frågar om hjälp, som får spendera en inte obetydlig del av sin arbetsdag med att hjälpa sina andra kollegor att hitta rätt knappar eller förstå oväntade felmeddelanden.
En aktiv, känd och lättillgänglig IT-helpdesk frigör alla medarbetare att få arbeta utifrån sin fulla potential. Hemarbete har lett till att digitaliserade arbetsformer ökat och det har lagt större egenansvar på den enskilde anställdes teknikhantering och samtidigt tagit bort det kollegiala stödet på plats.
Fler och fler har i samband med detta fått upp ögonen för att se över sina IT-lösningar. Med vår IT-support ges samtliga medarbetare en likvärdig chans att klara av dagens tekniska utmaningar oavsett var lokaliseringen av deras arbetsplats är.
IT-support anpassade efter dina lösningar
Varje arbetsplats är unik i sina IT-behov och var deras sårbara punkter finns. Kanske vet ni redan att ni är i behov av en organiserad helpdesk, men vet inte hur den skall utformas? Vi erbjuder gärna konsultativt stöd där vi tillsammans med er tar fram en plan för hur era behov kan tillgodoses på bästa sätt.