På Karlbergsskolan använder både elever och lärare sig av iPads och Matteappen Magma, vilket möjliggör för både lärare och elever att arbeta smartare och skapar ett mer levande och engagerande klassrum.
– Vi är väldigt nöjda med den set-upen som Advania har skapat runt omkring oss här på Kabbe, säger Linda. Det är många pusselbitar som behöver fungera: nätuppkoppling, att kunna dela skärm, och såklart plattorna i sig. Det är nyckelfaktorer för att både jag och mina elever får ut så mycket som möjligt av lektionerna.
Lindas teknikintresse har lett till att hon blev utsedd till en Apple Distinguished Educator (ADE), ett programm som uppmärksammar pionjärer inom skolan som använder Apple-produkter för att undervisa och lära på nya sätt – lärare som vill förändra världen.
– För mig är det viktigt att eleverna räknar för hand även i en digital miljö. Matematik är ett kreativt ämne och eleverna måste ha friheten att lösa uppgifterna som de vill. Som lärare är det också viktigt att eleverna kan visa hur de tänker då det ger mig insikter kring deras förståelse och missuppfattningar, säger Linda.
En av de största fördelarna med att arbeta digitalt är enligt Linda att det gör det mycket lättare att skapa mer levande klassrum där matematik diskuteras av alla. Det öppnar upp för helt nya och aktiva sätt att lära sig där eleverna är i fokus vilket bygger självförtroende.
– Digitalisering har verkligen skapat möjligheter för mig att utveckla min undervisning och skapa förutsättningar för alla elever att lyckas i matematiken, säger Linda. Jag ser definitivt att jag kommer köra ännu mer digitalt framöver och att det är åt det här hållet som matematikundervisning och hela skolan är på väg. Det är framtiden helt enkelt. Om man som matematiklärare inte kommit i gång med digitala läromedel ännu tycker jag absolut att det är dags att testa!
I filmen nedan berättar Linda och hennes elever hur mattelektionerna har blivit roligare och samarbetet starkare tack vare de digitala verktygen: