Kungsleden fokuserar på långsiktig förvaltning och utveckling av kommersiella fastigheter. IT spelar en viktig roll för att skapa attraktiva och hållbara platser där människor inspireras.
– Kungsleden erbjuder platser och upplevelser utöver det vanliga. IT hjälper till att förverkliga det kundlöftet, säger Sofia Hedberg, ansvarig för intern IT på Kungsleden.
– Sedan 2004 har vi gått från en omsättning på två till sex miljarder kronor och startat flera nya kanaler och verksamheter. Detta hade varit svårt att genomföra utan bra samarbetspartner bla inom IT- området, säger Daniel Lindén, IT-chef för TV4- gruppen.
TV4 är Sveriges största kommersiella TV-kanal. I TV4-Gruppen ingår över 40 tv-kanaler i Norden inom fri-, mini-pay och premium-tv, samt 25 lokal- tv-stationer från Luleå i norr till Malmö i söder. I TV4-Gruppens totala utbud ingår då också fyra finska TV-kanaler, majoriteten av Canal+ samt ett flertal webbplatser, bara för att nämna några verksamheter.
Under 2004 beslöt TV4-Gruppen att fokusera på sin kärnverksamhet: TV, med följden att en rad funktioner lades ut på externa aktörer. IT-driften var en av de första verksamheterna som outsourcades. I upphandlingen deltog fem leverantörer, däribland Advania.
– Vi var ute efter en aktör som hade ett heltäckande tjänsteutbud och erfarenhet av driftuppdrag i organisationer med många kontor och geografisk spridning över hela Norden. Advania presenterade det mest rationella upplägget, säger Daniel Lindén och tillägger att IT-avdelningen idag är en renodlad beställarorganisation.
Samarbetet inleddes 2005 och uppdraget utökades kontinuerligt de följande åren. 2010–2011 genomförde TV4-Gruppen en ny upphandling för ett utökat driftuppdrag som även omfattade drift av nätverk, Linux-baserade servrar och företagets Mac-datorer. Advania fick förnyat förtroende.
Idag ansvarar Advania för driften av hela IT- miljön utom videohanteringen. I uppdraget ingår lagring och backup av databaser och mejlsystem, drift av nätverk, servrar, webbapplikationer, 1 500 datorer och ett flertal kritiska system, som säljstödsystem, reklambokningssystem och planeringssystem.
– Det handlar om våra viktigaste verksamhetssystem som alltid måste vara tillgängliga, säger Daniel Lindén.
I uppdraget omfattas även helpdesk för koncernens medarbetare. Sex personer från Advania arbetar i skift hos TV4 för att ta hand om både mer avancerad support och andra driftärenden. Inom kort ska även de 150 Mac-datorerna som används för bland annat videoredigering in under Advanias paraply.
Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.