Digitalisering Automatisering Transformation 2022-05-18 09:51

Så använder Scania sina fordons data för att effektivisera underhåll

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar och deras fordon är utrustade med smart teknik, avancerade sensorer och trådlös uppkoppling. Detta resulterar naturligtvis i mängder av data och Scania vill öka värdet av dessa data, förbättra sitt arbetssätt och öka kundvärdet.
Read this case in English  →

Lesen Sie diesen Artikel auf Deutsch →

– Vi har påbörjat en resa till digital omvandling, en automatiseringsresa. Vi vill att våra kunder ska ha insikter och ligga i framkant när de beslutar om nästa steg, baserat på automatiserade intelligenta förslag. Vi byggde upp en lysande plattform och arkitektur som visade sig vara extremt värdefull för vårt servicenätverk. Det digitala ekosystemet som vi var ute efter erbjuder många möjligheter och vi insåg att snabbhet är nyckeln. Vi behövde öka takten i vissa områden, och hittade rätt plattform i ServiceNow. Advania hjälpte oss att påskynda den här resan ytterligare, säger Syed Zaidi, Director Retail Digitalisation, Service Portfolio & Delivery, Sales & Marketing på Scania Group.

Scania_teamworkSyed Zaidi, Director Retail Digitalisation, Service Portfolio & Delivery, Sales & Marketing på Scania Group

Scanias tillvägagångssätt är interaktivt och utgår från användarna

Scania baserade projektet Digital Dealer på servicerådgivarnas erfarenheter, vars huvudsakliga uppdrag är att stödja kunderna proaktivt och samtidigt säkerställa att deras verksamhet är i gång. I stället för att utgå från tekniken använder Scania ett tillvägagångssätt med fokus på användarna för att definiera den mest effektiva återförsäljarverksamheten och öka kundnöjdheten:

– Vi vill ha kontroll över det som gör Scania unikt: vår produkt som tar sin utgångspunkt från de data som våra fordon genererar. Vi insåg möjligheten att bygga ovanpå färdiga lösningar och fördelarna med att bygga på robusta plattformar som ServiceNow, för att öka och påskynda den digitala transformationen, säger Syed Zaidi.

Ett exempel på hur Digital Dealer fokuserar på att förbättra den dagliga digitala upplevelsen för sina användare är det automatiserade övervakningsverktyget för fordonsflottor som ser till att alla aktiva fordon är i toppskick: Systemet upptäcker automatiskt när ett fordon behöver repareras eller underhållas och initierar rätt service i rätt tid, vilket optimerar fordonsflottans tillgänglighet. Skräddarsydda underhållsplaner säkerställer maximal drifttid, ökad produktivitet och ger färre störningar i den dagliga driften, vilket direkt tjänar den moderna digitala upplevelse som Scania strävar efter att erbjuda alla sina anställda och partners.

– Våra kunders förväntningar ökar varje dag och för oss är det viktigt att arbeta nära dem och tillsammans utforska rätt affärsutmaningar och leverera rätt lösningar, säger Lars Gustafsson, Senior Vice President på Scania Group.

Scania_team_meetingI stället för att utgå från tekniken använder Scania ett tillvägagångssätt med fokus på användarna

Vikten av en serviceinriktad och öppensinnad partner

Advanias experter hjälper till att tolka Scanias behov och underlättar samskapandet av värden i ServiceNow-plattformen.

– Vi valde ServiceNow på grund av hur Advania fungerade lite som en bro, och presenterade plattformen för oss. De hjälper oss att kombinera nya lösningar med befintliga, vilket också gör transformationen för våra användare mycket smidigare och enklare. Vi kombinerar Scanias unika arbetssätt med ServiceNow, och detta tillvägagångssätt hjälper oss att förstå genomförbarheten och ligger också i linje med våra digitaliseringsprinciper. Detta gör att vi kan vara unika samtidigt som vi kan effektivisera våra processer, säger Syed Zaidi.

Framtiden erbjuder ännu fler möjligheter

Med ökad digitalisering och smartare AI-lösningar är det viktigt att ha kundinteraktioner i åtanke och identifiera nya affärsmöjligheter:

– Vi har redan vidtagit åtgärder för att ytterligare stärka ekosystemet genom att skapa flöden och processer som bygger på till exempel Field Service Management (fältservicehantering). Det handlar om att kunderna ska ha valmöjligheter oavsett om det är automatiserad planering med intelligenta förslag direkt på deras smarta enheter eller om systemet når ut till dem för ett underhållsbesök på verkstaden som automatiskt anpassar tid och rutt för att passa verksamheten. Våra kunder kommer att kunna fokusera mer på sin operativa verksamhet i stället för att behöva anstränga sig för att hålla flottan i gång, säger Syed Zaidi.

FAKTA

  • Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar med 50 000 anställda i cirka 100 länder.
  • Scanias fordon är utrustade med smart teknik, avancerade sensorer och trådlös uppkoppling.
  • Varje dag besöker 25 000 fordon Scanias 1 600 verkstäder.
  • Över 600 000 uppkopplade fordon skickar kontinuerligt ut data.
  • Scania använder dessa datapunkter på smarta sätt för att både öka affärsmöjligheterna och kundvärdet.

 

Läs mer om Advanias Connected Aftermarket Solutions (på engelska) →

 

Kontakta mig

Business Area Manager, Transformation & Automation

Krister Olsson

Relaterat innehåll

Digitalisering
2023-02-16 15:38

Ökad effektivitet och säkerhet med Okta

Tibbers programsvit med digitala verktyg för smarta elinköp påverkade snabbt marknaden när den lanserades i hemlandet Sverige och företagets popularitet gjorde att de snart expanderade till Norge, Tyskland och Nederländerna...

Digitalisering
2021-11-11 10:43

Högskolan som digitaliserade sitt campus

"Att jobba med Advania känns professionellt, ärligt och smärtfritt", säger Jonas Karlsson, systemadministratör på Mälardalens högskola. Läs mer om att våga byta ut gamla, dyra system, vikten av en noggrann kravspecifikation...