När Rekabs avtal med den tidigare leverantören av IT löpte ut ville de ha en enhetlig lösning för både drift och support. Valet föll på Advania, dåvarande Hi5. Den stora utmaningen var dock växlingen från den gamla till den nya IT-miljön. "Vi är extremt beroende av att IT fungerar. Vår största oro var att det skulle bli störningar i driften", säger Anton Johansson, VD för Rekab.
Rekab Entreprenad är ett norrländskt byggföretag med verksamhet från Härnösand i söder till Luleå i norr. Företaget har 180 anställda, majoriteten arbetar ute på byggarbetsplatserna. Här upprättas mobila kontor som utrustas på samma sätt som de fasta kontoren med trådlös uppkoppling och tillgång till alla system som e-post, ritningar, tidsplaner och system för ekonomi och inköp.
– I byggbranschen blir vi alltmer beroende av IT. Utmaningen för oss är de mobila kontoren som ställer höga krav på en smart och smidig IT-lösning på varje bygge, konstaterar Anton Johansson, VD för Rekab.
Anton Johansson, VD på Rekab.
Rekab är ett företag som vuxit snabbt och när deras avtal med den tidigare leverantören av IT löpte ut såg Anton Johansson ett behov av att se över helheten. Framför allt sökte han en enhetlig lösning för både drift och support.
– Vi ville konkurrensutsätta tjänsten samt se vad andra parter kunde erbjuda. Advania låg prismässigt bra till och deras upplägg och struktur föll oss i smaken. Dessutom är de kompetenta och erfarna, vilket känns tryggt för oss.
Uppdraget innebär att Advania fått helhetsansvaret för både drift och support av Rekabs ITlösning, alla virtuella servrar finns nu i Advanias Norrmoln. Dessutom har hela klientplattformen automatiserats för bland annat installationer och uppdateringar av datorer och applikationer. I samarbete med Rekab har Advania även tagit fram rutiner för att snabbt och smidigt sätta upp mobila kontor. Men den stora utmaningen var flytten av nätverksförbindelsen.
– För oss var det viktigt att undvika strul. Det skulle vara extremt känsligt om det blev stora störningar i driften, förklarar Anton Johansson.
Lösningen blev att göra flytten sömlöst så att nätverksförbindelsen med den gamla leverantören låg kvar medan förbindelsen med Advania byggdes upp. Mindre testgrupper fick testa förbindelsen med Advania för att säkerställa att allt fungerade innan man satte ett datum för att lämna den gamla leverantören.
– På så vis kunde vi göra växlingen utan att det påverkade Rekabs medarbetare. Rekabs anställda gick hem en fredag och på måndagen var de flyttade till Advania, berättar Jens Andersson, systemkonsult på Advania. Jens förklarar att de haft en bra kontakt med Rekab under hela resan.
En stor fördel är att Rekab varit tydlig i sin kommunikation och förberett organisationen på ett bra sätt inför bytet. Även Rekab är nöjda med samarbetet. Anton Johansson förklarar att Advanias lösning ger dem en bättre kontroll av datorerna och personligen uppskattar han att ha en part som sköter både drift och support. Bytet av leverantör har dessutom inneburit att de fått bättre insikt i sin egen verksamhet.
– Vi har lärt oss otroligt mycket om oss själva. Det har varit ett bra tillfälle att gå igenom våra egna rutiner och vårt tänk kring IT, säger Anton Johansson.
Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Hi5, som förvärvades av Advania 2021.