– När Veho Bil köpte ett antal anläggningar under 2012 fick vi Advania bokstavligen i knät. Avtalet med vår IT-leverantör skulle precis löpa ut och den enklaste vägen att gå var att använda det befintliga avtalet som fanns hos de tre anläggningarna vi köpte, säger Mikael Trotz, IT-ansvarig på Veho Bil.
Veho Bil valde alltså inte Advania utan fick en ny partner på köpet. Ett sådant avtal kan vara svårare att som leverantör lyckas behålla, kunden har ju inte valt dem. Det hade därför, när avtalstiden var över, varit enkelt att avsluta ett samarbete man mer eller mindre blivit påtvingad tre år tidigare. Så blev dock inte fallet. När avtalet löpte ut under 2015 valde Veho Bil att fortsätta samarbetet.
– Vi hade aldrig förlängt om vi inte hade varit nöjda, och det är vi. Kommunikationen med Advania fungerar väldigt bra.
Utmaning
Här låg så klart utmaningen i att som sagt behålla Veho Bil som kund då Advania inte hade valts av företaget från start. Enligt Mikael så är det tre viktiga punkter som måste finnas när Veho bil ska välja sin IT-leverantör:
– De måste självklart vara kunniga inom sitt område, vara en stabil leverantör och så handlar det om priset ,naturligtvis även om det i slutändan inte är avgörande. Det här är viktiga faktorer som Advania har. Man kan inte bara titta på priset utan att se helhetsbilden. Men när det kommer till den biten så är de konkurrenskraftiga även där, säger Mikael Trotz.
Utveckling av samarbetet
Med total outsourcing får Veho Bil hjälp med allt. Drift, backup, servicedesk – allt de behöver.
– Vi sparar in mycket tid. Alla frågor går via Advania som tar hand om det de kan eller så går de vidare med frågan. Det avlastar mitt bord oerhört mycket och ger mig tid till annat. Styrkan med Advania är också att det finns fler personer att vända sig till och att de alltid bara är ett samtal bort. Förr var vi mer beroende av en person, men så är det inte i dag. Advania har en känsla för vårt system och den problematik som kan uppstå. De sitter på kunskapen och det är väldigt viktigt för oss eftersom vi inte alltid har de enklaste systemen att sköta. Nu kan vi lyfta luren direkt och be om hjälp, på så vis sparar vi massor av tid, säger Mikael Trotz, IT-ansvarig på Veho Bil.
Resultat
Vi har valt att förlänga med Advania och det gör vi helt enkelt för att de sitter på den kunskapen vi behöver, den nischade kunskapen. Vi har program som våra general-agenter levererar till oss som vi måste ha för att kunna arbeta med bilarna och dessa program har Advania lärt sig genom åren.
– Det är väldigt komplicerade program vi använder och för oss har det varit enklast att bara fortsätta med Advania, eftersom de redan kan programmen. Dessutom är de oerhört kunniga och vi är väldigt nöjda, avslutar Mikael Trotz, IT-ansvarig på Veho Bil.
Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.