Managerade tjänster 2019-09-18 09:17

Tuff miljö kräver smarta lösningar

Snabb och enkel åtkomst till internet, säkrare hantering för reservdelsbeställningar och en ren arbetsplats utan störande kablar. Det är de stora fördelarna med den lösning för arbetsstationerna som Umeå Billackering satsat på.

Inne på plåtverkstan på Umeå Billackering har alla plåtslagare tillgång till en egen datorstation på sin arbetsplats. En enkel lösning som gör stor skillnad i det vardagliga arbetet.

– Jag skulle inte vilja har det på något annat sätt, säger Magnus Öhgren, ägare av Umeå Billackering.

Umeå Billackering reparerar och lackerar cirka 3000 fordon per år, de allra flesta är försäkringsärenden. Det var i samband med att Magnus Öhgren ville bygga ut verksamheten med en plåtverkstad som frågan om tillgång till dator och internet på de olika arbetsstationerna dök upp.

– Rent praktiskt så behöver våra tekniker komma åt systemen för att se arbetsflödet för den bil som de ska jobba med. Det blir betydligt lättare om datorn då finns i närheten av arbetsstationen, berättar Magnus Öhgren.

Datorn är ett viktigt redskap i reparationsarbetet. Förutom mejl, arbetsordrar, tidsbokning och fakturering är tillgång till dator avgörande för att kunna komma åt Cabas, det system som verkstäder använder för försäkringsärenden. I vissa fall händer det att teknikerna upptäcker att det finns fler skador än de som var synliga i den första bedömningen som verkmästaren gör i skadekalkylen. Att teknikerna då själva kan göra kompletteringsbeställningar direkt från verkstadsgolvet är en stor fördel.

– På många andra ställen har man en reservdelstekniker som sköter beställningarna av reservdelar. Men jag tror att det blir både enklare och att det minskar risken för fel om teknikern själv kan göra beställningen direkt på plats.

Magnus O╠êhgren 2_svMagnus Öhgren, ägare av Umeå Billackering

Samtidigt är det viktigt att datorn inte är i vägen för själva reparationsarbetet. Magnus Öhgren berättar att han ville ha en lösning som var diskret, som inte stjäl arbetsyta och riskerar att gå sönder när de utför reparationsarbete, men som ändå är lätt tillgänglig för teknikern.

– Eftersom vi anlitat Advania som IT-konsulter för vårt trådlösa nätverk och är trygg med dem som leverantör kändes det naturligt att be dem om hjälp med att ta fram en lösning som passar i vår miljö. För oss blev det också en kostnadseffektiv lösning, berättar Magnus Öhgren.

När Magnus Öhman rådgjorde med Advanias konsulter kom de att tänka på en monteringssats som gör det möjlighet att installera en mini-pc i ett väggfäste för en datorskärm.

– Installationen är superenkel eftersom Umeå Billackering främst använder webbaserade system. Idag har de valt att köpa Dell-datorer, men lösningen fungerar för vilken typ av minidator som helst.

Arbetsstationerna utrustas med en mini-pc, trådlöst tangentbord och mus, och allt utan synliga kablar. En plåtfasad döljer de kablar som går till skärmen och datorn, som båda är uppsatta i det gemensamma väggfästet. En stor fördel är att det också är enkelt att byta ut skärm eller dator om något skulle gå sönder.

– Det är rent och snyggt och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Magnus Öhgren. Det är ju ingen unik lösning, men för oss har det underlättat arbetet väldigt mycket och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Hi5, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Business Area Manager Managed Services Provider

Johan Tilly

Relaterat innehåll

Säkerhet
2023-05-30 10:18

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....