Klienter och tillbehör
Vi ser till att din verksamhet får tillgång till moderna och flexibla arbetsverktyg. Med en anpassbar leveransmodell som omfattar hela livscykeln hjälper vi dig skapa en hållbar och flexibel arbetsplats.
Med Advanias livscykelhantering får din verksamhet full kontroll över IT-infrastrukturen - från inköp till återtag.
Våra tjänster och produkter levereras i enlighet med processer ut vårt ledningssystem vilket är certifierat enligt ISO 9001:2015 (kvalitet) och ISO 14001:2015 (miljö). Gammal utrustning återköper vi och hanterar den miljövänligt och säkert och vi är stolta att 97% av utrustningen kan återanvändas hos nya kunder.
Vi erbjuder en flexibel leveransmodell där vi tar ansvar för hela livscykeln - oavsett du väljer att konsumera IT i form av en produkt, konsultation eller som tjänst. Det ger dig rätt förutsättningar för att kunna fokusera på din kärnverksamhet.
Klient som tjänst förenklar hanteringen av din IT-infrastruktur genom att på ett kontrollerat och effektivt sätt tillhandahålla rätt utrustning vid rätt tillfälle och med en hög servicenivå. Med vår leveransmodell får du som kund full kontroll över hela livscykeln.
Våra tjänster och produkter levereras i enlighet med processer ut vårt ledningssystem vilket är certifierat enligt ISO 9001:2015 (kvalitet) och ISO 14001:2015 (miljö). Gammal utrustning återköper vi och hanterar den miljövänligt och säkert och cirka 97% av utrustningen kan återanvändas hos nya kunder.
För att säkerställa kvalitet och effektivitet sätter vi tillsammans upp integrationer mot dina olika system och automatiserar tidigare manuella steg.
Med vårt erbjudande får du experthjälp och rådgivning för allt från finansiering, installation, leverans, lagerhållning och återtag till säker destruering av utrustning som har nått sin livscykels slut.
Advanias livscykelhantering bygger på ett standardiserat erbjudande med stora möjligheter att anpassa tjänsten efter din verksamhets behov och önskemål. Det innebär att vi levererar med precision enligt överenskommelse och ansvaret ligger helt eller delvis hos oss. Hur mycket eller hur lite, det bestämmer du.
Använd våra logistikcenter för mer än bara beställning och leverans: vi erbjuder lagerhållning för begagnade enheter, rekonditionerar dem och tar hand om din verksamhets utrustning tills den ska användas igen. Förläng datorernas livscykel med våra smarta cirkulära tjänster och bidra till ett mer hållbart samhälle.
Vi tar hand om dina enheter genom hela livscykeln.
Upplev fördelarna med att ha IT-utrustning som alltid är uppdaterad och fungerar. Det är numera allt vanligare att vi leasar viktiga varor istället för att vi köper dem. Allt från fastigheter och bilar till smartphones och apparater till hemmet. Och självklart erbjuder vi liknande upplägg även för din verksamhet. En smart och hållbar lösning som gör IT-avdelningen till en del av den cirkulära ekonomin.
Oavsett om det gäller enheter, programvaror eller tillbehör så hjälper våra specialister dig med allt som hör den digitala arbetsplatsen till.
Vi ser till att din verksamhet får tillgång till moderna och flexibla arbetsverktyg. Med en anpassbar leveransmodell som omfattar hela livscykeln hjälper vi dig skapa en hållbar och flexibel arbetsplats.
I dag är mobiltelefonen ett arbetsverktyg som innehåller värdefull information, och inte sällan också en hel del privata uppgifter. Därmed ökar också kraven på säkerhet. Med Advanias Mobilitet som tjänst får du paketerad trygghet till en fast månadskostnad.
Vi hjälper dig att få kontroll på säkerheten och kostnaderna för skrivarna inom din verksamhet. Genom att göra en analys säkerställer vi att du får bästa möjliga printlösning och kan göra om onödig pappershantering till digitala processer.
Din verksamhets framgång ligger inte i själva tekniken, utan hos de människor som använder den. Genom leasing av IT-utrustning kan du spara tid och kostnader på omfattande administration som inte längre är nödvändig.
Det finns en uppsjö av lokala och globala märkningar för olika produkter och tjänster. Här går vi igenom de för den svenska marknaden relevanta märkningar och hur du väljer produkter som är miljö- eller hållbarhetscertifierade.
Livscykelhantera mera
Med Advanias cirkulära IT-lösningar får din verksamhet ett komplett erbjudande som tar hand om dina IT-enheter genom hela livscykeln. Vi hjälper dig att uppgradera, återanvända och återvinna utrustning på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt, så att du kan fokusera på det som verkligen är viktigt för din verksamhet.
I vår webbshop finns ett stort utbud av artiklar. Vi kan också skräddarsy ett standardsortiment eller produktpaket utifrån era önskemål och behov. Detta sortiment finns i webbshopen, tillsammans med eventuell reallokerad utrustning från er verksamhet. Vi bevakar kontinuerligt ert sortiment och byter regelbundet ut utgångna modeller.
Som beställare får du detaljerade orderöversikter med spårningslänkar, och har på så sätt översyn över vad som beställs. Webbshopen kan vara tillgänglig för alla användare där beställningar godkänns genom ett attestflöde, alternativt enbart för behöriga beställare.
Vår personal med specialistkompetens finns alltid tillgänglig för rådgivning och vid frågor om produkterna.
Vi kan installera ny och begagnad utrustning med överenskomna operativsystem och applikationer innan de levereras ut till användaren. På så sätt är datorer och telefoner alltid förberedda när användaren får dem. Vi kan även skräddarsy prepareringen och förse utrustningen med kundanpassade dekaler, stöld- och inventeringsmärkningar eller bifoga välkomstbrev och tillbehör som till exempel datorväska.
Den kundanpassade prepareringen görs vanligtvis i våra logistikcenter. Viss preparering kan även göras hos någon av våra distributörer.
Vi erbjuder olika leveransalternativ av era produkter, till exempel leverans i originalemballage till er godsmottagning, avemballerad leverans och leverans i säkerhetsskåp eller säkerhetsburar.
Produkterna skickas från våra logistikcenter eller direkt från distributören. Vi använder externa transportörer eller våra egna transportbilar (enbart i Göteborgsregionen). Alla leveranserna är spårbara och hållbara.
Som tillval erbjuder vi samleverans vilket innebär att produkterna skickas först när hela ordern finns inne. Vi kan även kombinera leveransen med återtag av gammal utrustning. Självklart löser vi även skräddarsydda transporter och utlandsleveranser.
Vid leverans kan vi hjälpa till med olika tjänster på plats. Vi kan bära in och avemballera produkterna vid rätt plats och ta hand om ytteremballaget. Vi kan montera ned och packa gammal utrustning som ska returneras till våra logistikcenter. Vi kan också ställa i ordning och koppla in utrustningen på användarens skrivbord och se till att enheterna startar som de ska. Vi kan även bistå med specialanpassad montering.
Vi har lång erfarenhet av outsourcing och kan sköta hela eller delar av er verksamhets IT-miljö. Vi erbjuder ett stort utbud av löpande tjänster som skräddarsys efter behov. Exempel på outsourcade IT-tjänster kan vara hantering av den digitala arbetsplatsen, säkerhetstjänster, nätverksutrustning och skrivare, men också allt inom molnbaserade tjänster som till exempel Azure och Microsoft 365, förvaltning och rådgivning.
Vi hjälper er med all hantering av garanti-, försäkrings- och serviceärenden för era produkter. Vår certifierade personal utför reparationer i våra serviceverkstäder. Vi felsöker vad som behöver göras och kontrollerar gällande garanti. Om reparationen medför kostnader som inte täcks av garanti eller försäkring skickar vi ett kostnadsförslag. Efter reparationen returnerar vi produkten till användaren. Om användaren har fått en ersättningsenhet vid felanmälan (Swap), lägger vi den reparerade enheten på ert lager.
Genom att återanvända IT-utrustning i er verksamhet maximeras användningen och produkterna får ett andra (och tredje) liv. Detta kan till exempel vara aktuellt när en medarbetare slutar, ett konsultengagemang upphör eller temporära arbetsplatser avvecklas.
Vid reallokering returneras den aktuella enheten till oss och vi kontrollerar garanti och skick. Därefter testas och rengörs enheten och vi återställer operativsystemet. Säkerhetsradering samt komplettering av utrustningen finns som tillval. Efter genomgång lägger vi enheten på ert lager och den är redo att avropas till en annan användare.
Vi tar hand om er utrustning när den har gjort sitt för verksamheten, till exempel när leasingperioden går ut eller när garantin upphör. På så sätt slipper ni hantera överbliven utrustning vilket sparar både tid och plats. Vi tar även emot utrustning från andra leverantörer.
Efter ankomstkontroll gör vi en säkerhetsradering. Om enheten inte kan mjukvaruraderas, förstör vi i stället lagringsmediet fysiskt. Vi tar också bort kundunika märkningar så att enheten inte kan spåras till er organisation. Vi värderar därefter om produkten ska säljas vidare, återvinnas, användas som reservdelar eller gå till välgörande ändamål. Om er verksamhet äger utrustningen ges ersättning vid vidareförsäljning.
Etablering, eller onboarding, omfattar alla de förberedelser som görs innan vi inleder ett samarbete. Tillsammans sätter vi ramarna för vad som ska ingå, så att vi kan möta era behov på bästa sätt. Samarbetet kan innefatta allt från tjänster, rutiner och roller till verktyg, integration och infrastruktur. Med vår kunskap och erfarenhet ger vi råd och stödjer er verksamhets IT-utveckling. Etableringen leds av våra erfarna projektledare.
En viktig beståndsdel av livscykelhanteringen är stödsystem. Genom våra avancerade stödsystem kan vi erbjuda snabba och effektiva tjänster med högklassig kundupplevelse. På så sätt har ni tillgång till all information som rör er verksamhets IT-utrustning, till exempel var enheterna befinner sig och om garantin fortfarande gäller. Andra fördelar är möjligheten att få ut skräddarsydda rapporter.
All utrustning lagerhålls på något av våra egna logistikcenter som finns strategiskt placerade i Sverige. Som kund har ni ett dedikerat utrymme för er verksamhets produkter. Vi inventerar och fyller på ert lager regelbundet för att säkerställa att lagernivån är tillräcklig. Det aktuella lagersaldot syns alltid i webbshopen.
Vid en beställning plockas enheten från lagret, prepareras och levereras till användaren. Reallokerade produkter lagerhålls också i ert utrymme efter att vi kontrollerat och gått igenom enheterna.
För kunder med höga säkerhetskrav finns möjlighet till ett säkerhetsklassat lager.
Vi erbjuder en enkel och flexibel finansieringsform för hyra av IT-utrustning via Advania Finance. Till en fast kostnad får ni full kontroll över er IT-utrustning och kan minska de totala infrastrukturkostnaderna. Ni slipper också all administration kring inköp och hantering av gamla och uttjänta produkter. Genom vår livscykelstyrning har er verksamhet alltid en uppdaterad maskinpark eftersom utrustningen byts ut regelbundet, innan den hunnit bli gammal. Via vår webbportal kan produkter returneras eller återlämnas i förtid.
Vi kan även ta över finansieringen av IT-utrustning som inte ägs av oss.
Vi arbetar enligt en samverkansmodell för att möta er verksamhets behov på ett strukturerat sätt. Vi har kompetenta kundteam som säkerställer den dagliga driften av hela IT-miljöer eller specifika tjänster. Vi har också forum där vi regelbundet ser över användarupplevelser, effektivitet, kvalitet och utveckling av våra tjänster. Genom nära partnerskap stöttar vi utvecklingen av er affär och verksamhet. Tillsammans ser vi över och planerar era långsiktiga behov av IT-tjänster.
Glöm allt prat om datorers livslängd. På Advania pratar vi i stället om en dators livscykel och att anpassa varje enhet efter det personliga behovet. Så ger du din IT-utrustning nytt liv!
Advania Sverige AB skapar vad som ska komma att bli Sveriges ledande center för cirkulär hantering av IT-utrustning. Projektet genomförs i Enköpings kommun i nära samarbete med Stendörren Fastigheter AB.