Cirkulär IT: Bättre för din verksamhet och för miljön

Livscykelhantera

Med Advanias livscykelhantering får din verksamhet full kontroll över IT-infrastrukturen -  från inköp till återtag.

Våra tjänster och produkter levereras i enlighet med processer ut vårt ledningssystem vilket är certifierat enligt ISO 9001:2015 (kvalitet) och ISO 14001:2015 (miljö). Gammal utrustning återköper vi och hanterar den miljövänligt och säkert och vi är stolta att 97% av utrustningen kan återanvändas hos nya kunder.

kvinna-jobba-hemma
En smartare och mer hållbar IT-infrastruktur

Vi tar ansvar från beställning till återtag

Digitaliseringen av arbetsplatsen gör att vi hela tiden måste anpassa oss utifrån nya förutsättningar, i en alltmer snabbrörlig värld. Ta ett helhetsgrepp på din verksamhets hantering av enheter genom hela livscykeln. Vi hjälper dig med allt från beställning, leverans och montering, service och återtag. 

Vi erbjuder en flexibel leveransmodell där vi tar ansvar för hela livscykeln - oavsett du väljer att konsumera IT i form av en produkt, konsultation eller som tjänst. Det ger dig rätt förutsättningar för att kunna fokusera på din kärnverksamhet.

Klient som tjänst förenklar hanteringen av din IT-infrastruktur genom att på ett kontrollerat och effektivt sätt tillhandahålla rätt utrustning vid rätt tillfälle och med en hög servicenivå. Med vår leveransmodell får du som kund full kontroll över hela livscykeln.

Våra tjänster och produkter levereras i enlighet med processer ut vårt ledningssystem vilket är certifierat enligt ISO 9001:2015 (kvalitet) och ISO 14001:2015 (miljö).  Gammal utrustning återköper vi och hanterar den miljövänligt och säkert och cirka 97% av utrustningen kan återanvändas hos nya kunder.

För att säkerställa kvalitet och effektivitet sätter vi tillsammans upp integrationer mot dina olika system och automatiserar tidigare manuella steg.

Hantera din IT-utrustning cirkulärt

Med vårt erbjudande får du experthjälp och rådgivning för allt från finansiering, installation, leverans, lagerhållning och återtag till säker destruering av utrustning som har nått sin livscykels slut.

Advanias livscykelhantering bygger på ett standardiserat erbjudande med stora möjligheter att anpassa tjänsten efter din verksamhets behov och önskemål. Det innebär att vi levererar med precision enligt överenskommelse och ansvaret ligger helt eller delvis hos oss. Hur mycket eller hur lite, det bestämmer du.

Använd våra logistikcenter för mer än bara beställning och leverans: vi erbjuder lagerhållning för begagnade enheter, rekonditionerar dem och tar hand om din verksamhets utrustning tills den ska användas igen. Förläng datorernas livscykel med våra smarta cirkulära tjänster och bidra till ett mer hållbart samhälle.

Förenkla och förbättra

Cirkulär IT för hela livscykeln

Ett helhetserbjudande

Vi tar hand om dina enheter genom hela livscykeln.

Advania Icon_Purple_Wrench
Smarta tjänster
Service under hela användningstiden, från leverans till återtag.
Advania Icon Set_Purple_Savings
Finansieringslösningar
Smarta leasinglösningar för optimal budgetering.
Advania Icon_Purple_Sustainability
Hållbara lösningar
Nå verksamhetens hållbarhetsmål och rapportera enkelt enligt direktiv.

Skapa din moderna och digitala arbetsplats

Upplev fördelarna med att ha IT-utrustning som alltid är uppdaterad och fungerar. Det är numera allt vanligare att vi leasar viktiga varor istället för att vi köper dem. Allt från fastigheter och bilar till smartphones och apparater till hemmet. Och självklart erbjuder vi liknande upplägg även för din verksamhet. En smart och hållbar lösning som gör IT-avdelningen till en del av den cirkulära ekonomin.

Oavsett om det gäller enheter, programvaror eller tillbehör så hjälper våra specialister dig med allt som hör den digitala arbetsplatsen till.

Livscykelhantera mera

En hårdvaras livscykel

Med Advanias cirkulära IT-lösningar får din verksamhet ett komplett erbjudande som tar hand om dina IT-enheter genom hela livscykeln. Vi hjälper dig att uppgradera, återanvända och återvinna utrustning på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt, så att du kan fokusera på det som verkligen är viktigt för din verksamhet.

Tillbaka till livscykeln

Beställning

I vår webbshop finns ett stort utbud av artiklar. Vi kan också skräddarsy ett standardsortiment eller produktpaket utifrån era önskemål och behov. Detta sortiment finns i webbshopen, tillsammans med eventuell reallokerad utrustning från er verksamhet. Vi bevakar kontinuerligt ert sortiment och byter regelbundet ut utgångna modeller.

Som beställare får du detaljerade orderöversikter med spårningslänkar, och har på så sätt översyn över vad som beställs. Webbshopen kan vara tillgänglig för alla användare där beställningar godkänns genom ett attestflöde, alternativt enbart för behöriga beställare.

Vår personal med specialistkompetens finns alltid tillgänglig för rådgivning och vid frågor om produkterna.

Preparering

Vi kan installera ny och begagnad utrustning med överenskomna operativsystem och applikationer innan de levereras ut till användaren. På så sätt är datorer och telefoner alltid förberedda när användaren får dem. Vi kan även skräddarsy prepareringen och förse utrustningen med kundanpassade dekaler, stöld- och inventeringsmärkningar eller bifoga välkomstbrev och tillbehör som till exempel datorväska.

Den kundanpassade prepareringen görs vanligtvis i våra logistikcenter. Viss preparering kan även göras hos någon av våra distributörer.

Leveranser

Vi erbjuder olika leveransalternativ av era produkter, till exempel leverans i originalemballage till er godsmottagning, avemballerad leverans och leverans i säkerhetsskåp eller säkerhetsburar.

Produkterna skickas från våra logistikcenter eller direkt från distributören. Vi använder externa transportörer eller våra egna transportbilar (enbart i Göteborgsregionen). Alla leveranserna är spårbara och hållbara.

Som tillval erbjuder vi samleverans vilket innebär att produkterna skickas först när hela ordern finns inne. Vi kan även kombinera leveransen med återtag av gammal utrustning. Självklart löser vi även skräddarsydda transporter och utlandsleveranser.

Montering

Vid leverans kan vi hjälpa till med olika tjänster på plats. Vi kan bära in och avemballera produkterna vid rätt plats och ta hand om ytteremballaget. Vi kan montera ned och packa gammal utrustning som ska returneras till våra logistikcenter. Vi kan också ställa i ordning och koppla in utrustningen på användarens skrivbord och se till att enheterna startar som de ska. Vi kan även bistå med specialanpassad montering.

Drifttjänster

Vi har lång erfarenhet av outsourcing och kan sköta hela eller delar av er verksamhets IT-miljö. Vi erbjuder ett stort utbud av löpande tjänster som skräddarsys efter behov. Exempel på outsourcade IT-tjänster kan vara hantering av den digitala arbetsplatsen, säkerhetstjänster, nätverksutrustning och skrivare, men också allt inom molnbaserade tjänster som till exempel Azure och Microsoft 365, förvaltning och rådgivning.

Serviceverkstad

Vi hjälper er med all hantering av garanti-, försäkrings- och serviceärenden för era produkter. Vår certifierade personal utför reparationer i våra serviceverkstäder. Vi felsöker vad som behöver göras och kontrollerar gällande garanti. Om reparationen medför kostnader som inte täcks av garanti eller försäkring skickar vi ett kostnadsförslag. Efter reparationen returnerar vi produkten till användaren. Om användaren har fått en ersättningsenhet vid felanmälan (Swap), lägger vi den reparerade enheten på ert lager.

Reallokering

Genom att återanvända IT-utrustning i er verksamhet maximeras användningen och produkterna får ett andra (och tredje) liv. Detta kan till exempel vara aktuellt när en medarbetare slutar, ett konsultengagemang upphör eller temporära arbetsplatser avvecklas.

Vid reallokering returneras den aktuella enheten till oss och vi kontrollerar garanti och skick. Därefter testas och rengörs enheten och vi återställer operativsystemet. Säkerhetsradering samt komplettering av utrustningen finns som tillval. Efter genomgång lägger vi enheten på ert lager och den är redo att avropas till en annan användare.

Återtag

Vi tar hand om er utrustning när den har gjort sitt för verksamheten, till exempel när leasingperioden går ut eller när garantin upphör. På så sätt slipper ni hantera överbliven utrustning vilket sparar både tid och plats. Vi tar även emot utrustning från andra leverantörer.

Efter ankomstkontroll gör vi en säkerhetsradering. Om enheten inte kan mjukvaruraderas, förstör vi i stället lagringsmediet fysiskt. Vi tar också bort kundunika märkningar så att enheten inte kan spåras till er organisation. Vi värderar därefter om produkten ska säljas vidare, återvinnas, användas som reservdelar eller gå till välgörande ändamål. Om er verksamhet äger utrustningen ges ersättning vid vidareförsäljning.

Byggstenarna för en framgångsrik IT-livscykel

Från etablering och finansiering till lagring och samverkan – varje steg i IT-livscykeln spelar en avgörande roll. Här hittar du förklaringar och insikter om de centrala delarna som skapar en smidig och hållbar IT-hantering för din verksamhet.

Etablering

Etablering, eller onboarding, omfattar alla de förberedelser som görs innan vi inleder ett samarbete. Tillsammans sätter vi ramarna för vad som ska ingå, så att vi kan möta era behov på bästa sätt. Samarbetet kan innefatta allt från tjänster, rutiner och roller till verktyg, integration och infrastruktur. Med vår kunskap och erfarenhet ger vi råd och stödjer er verksamhets IT-utveckling. Etableringen leds av våra erfarna projektledare.

Stödsystem

En viktig beståndsdel av livscykelhanteringen är stödsystem. Genom våra avancerade stödsystem kan vi erbjuda snabba och effektiva tjänster med högklassig kundupplevelse. På så sätt har ni tillgång till all information som rör er verksamhets IT-utrustning, till exempel var enheterna befinner sig och om garantin fortfarande gäller. Andra fördelar är möjligheten att få ut skräddarsydda rapporter.

Lager

All utrustning lagerhålls på något av våra egna logistikcenter som finns strategiskt placerade i Sverige. Som kund har ni ett dedikerat utrymme för er verksamhets produkter. Vi inventerar och fyller på ert lager regelbundet för att säkerställa att lagernivån är tillräcklig. Det aktuella lagersaldot syns alltid i webbshopen.

Vid en beställning plockas enheten från lagret, prepareras och levereras till användaren. Reallokerade produkter lagerhålls också i ert utrymme efter att vi kontrollerat och gått igenom enheterna.

För kunder med höga säkerhetskrav finns möjlighet till ett säkerhetsklassat lager.

Finansiering

Vi erbjuder en enkel och flexibel finansieringsform för hyra av IT-utrustning via Advania Finance. Till en fast kostnad får ni full kontroll över er IT-utrustning och kan minska de totala infrastrukturkostnaderna. Ni slipper också all administration kring inköp och hantering av gamla och uttjänta produkter. Genom vår livscykelstyrning har er verksamhet alltid en uppdaterad maskinpark eftersom utrustningen byts ut regelbundet, innan den hunnit bli gammal. Via vår webbportal kan produkter returneras eller återlämnas i förtid.

Vi kan även ta över finansieringen av IT-utrustning som inte ägs av oss.

Samverkan

Vi arbetar enligt en samverkansmodell för att möta er verksamhets behov på ett strukturerat sätt. Vi har kompetenta kundteam som säkerställer den dagliga driften av hela IT-miljöer eller specifika tjänster. Vi har också forum där vi regelbundet ser över användarupplevelser, effektivitet, kvalitet och utveckling av våra tjänster. Genom nära partnerskap stöttar vi utvecklingen av er affär och verksamhet. Tillsammans ser vi över och planerar era långsiktiga behov av IT-tjänster.

Rapport om cirkulär IT

Ta del av våra insikter kring hinder och möjligheter för en cirkulär IT-arbetsplats

Mer cirkulär läsning

Vill du veta mer?

Kontakta våra experter

Business Area Manager, Workplace
Business Area Manager, Workplace

Fredrik Alktun

Director Logistics & Services
Director Logistics & Services

Magnus Pihl

Chief Administration Officer, Business Support
Chief Administration Officer, Business Support

Erik Werner