Bläddra i utbildningskatalogen
Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringsmöjligheter och det gäller självklart också i skolan. För att lyckas med det måste vi hjälpas åt: vi som använder tekniken, vi som utvecklar den och vi som köper in den. Advania erbjuder över 70 olika utbildningar för att bidra till skolans utveckling. Här kan du läsa igenom och anmäla intresse för vilka utbildningar du tror skulle vara intressanta för dig och dina kollegor.
Jobbar du på en skola som har köpt in sin hårdvara (PC/Chromebooks/iPads/Mac) till lärare och elever via oss på Advania Skolpartner? Då kan du ta del av ett 30-tal workshops riktade mot lärare, helt gratis. De utbildningar som är kostnadsfria är markerade med *
Anmäl ditt intresse
Välj de utbildningar som du är nyfiken på genom att bocka för de utbildningar som är av intresse.
Digitala verktyg
AR & VR i undervisningen
Den här workshopen handlar om Augmented Reality (AR- förstärkt verklighet) och Virtual Reality (VR) – vad det är för något och hur man kan använda det i undervisningen. I dag används det inte i en sån stor utsträckning i skolorna, men i samhället är det fler och fler företag som hittar nya användningsområden för detta. Det sker en stor utveckling inom detta område, även till skolans värld. Därför finns det redan idag många appar och tjänster som man kan använda sig av i undervisningen. Flera har redan testat på VR-glasögon med vilka man upplever att befinner sig i en annan värld. Här får du tips på hur man kan använda VR och AR i utbildning och skola och på ett meningsfullt sätt där man attraherar och engagerar eleverna genom visuella upplevelser. Det finns även möjligt att göra detta pass till en produktvisning.
Film i undervisningen
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer till eleverna genom skärminspelning, webbkameran eller med ett filmprogram på datorn. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Workshopen handlar även om i vilka syften eleverna kan skapa en video och hur det går till praktiskt på just den enhet som eleverna har. Vi botaniserar bland filmer som redan ligger publicerade och samtalar om på vilka olika sätt man kan använda sig av Youtube. Slutligen går vi igenom och provar att göra en exit ticket med hjälp av en kort film.
Digitala böcker och molnbibliotek
I denna workshop går vi igenom olika sätt att skapa digitala och interaktiva böcker. Vi tittar på hur man, utifrån de plattformar och tjänster som man använder på skolan, kan skapa digitala (och i vissa verktyg interaktiva) böcker. Med digitala böcker finns, utöver klickbara länkar, även möjlighet att lägga in film, GIF:ar och bildbilbiotek. Därefter tittar vi på olika sätt som man kan publicera böckerna på nätet eller med länkar med vissa behörigheter.
* Formativ bedömning
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och provar Canvas som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom och provar Mentimeter eller Socrative som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg som Kahoot eller Quizlet live. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning eller Recap som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
* Källkritik och medie- och informationskunnighet
I läroplanen står det på många ställen om källor, information och informationsinhämtning. Vi kan läsa om det i syftestext, centralt innehåll och även under vissa kunskapskrav. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med den källkritiska förmågan i din undervisning, det vill säga hur eleverna kan träna sig i att kunna föra ett resonemang om källors relevans och trovärdighet. Dessutom får du en hel del andra handfasta tips om hur du som lärare eller skolbibliotarie kan arbeta med detta i klassrummet. Valbart är att även lägga in avsnitt om AI och källkritik.
* Formativt med film
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer genom skärminspelning. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Dessutom tittar vi på hur man kan låta eleverna besvara frågor till filmen via ett formulär eller inbakade i filmen som i Edpuzzle. Under workshopen kommer du få flera tips på hur flippat lärande kan effektivisera inlärningen.
Soundtrap
Deltagarna får lära sig att spela in ljud till reportage, podavsnitt, poesi eller sång och illustrera detta med musik som enkelt skapas med midi-instrument. Kursen passar alla som vill leka med ljud oavsett om man är musiklärare eller undervisar i något annat ämne och oavsett vilken ålder man undervisar i. Soundtrap passar även väldigt bra till att skapa radioprogram med eller andra typer av röstinspelningar.
WeVideo
WeVideo är ett filmredigeringsverktyg där kan man skapa filmer och bildberättelser direkt i din webbläsare. Du har allt du behöver i detta online-verktyg för att kunna skapa och redigera filmen. Denna workshop fokuserar på grundläggande funktioner som att skapa film, lägga till filmer/bilder, text, berättarröst, ljudeffekter och musik. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, Youtube eller plattform. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda WeVideo kreativt i ditt ämne. Vi kommer dessutom skapa trickfilmer och koppla dem till källkritik.
AI - föreläsning
En föreläsning som är 60-90 minuter som går igenom det viktigaste som ni behöver känna till om AI, hur AI fungerar, vad AI är bra resp inte är bra på, några myter om AI samt hur AI påverkar de som jobbar i skolans värld, d v s hur vi ska förhålla oss till den snabba utvecklingen som sker inom området. Föreläsningen passar alla nivåer, d v s lärare och annan personal som jobbar med eleverna, rektorer samt de som jobbar på central nivå hos huvudmannen.
AI - föreläsning + workshop
En halvdag där föreläsning med det viktigaste att känna till och förstå kring AI lägger grunden och där deltagarna i grupper sedan får göra uppgifter där de testar och utmanar en chatbot för att själva lära sig möjligheter och hinder/utmaningar kopplat till AI i undervisningen. Vi avslutar med gemensam reflektion i helgrupp och får ta del av bra material för vidare arbete kring AI och skola. Vi kommer förstås att fokusera lite extra på ChatGPT även om innehållet handlar om AI på ett bredare plan. Det krävs att ca 1/3 av deltagarna har tillgång till en (valfri) chatbot för att ovanstående upplägg ska gå att genomföra. Inga förkunskaper krävs.
Formativt arbetssätt
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och skapar posters som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom och provar digitala verktyg utifrån kundens plattformar som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
Studieresa till Estland
Se och lära av arbetet kring digitalisering i samhället samt hur Estlands skolor tänker kring utbildningssystemet.
Vanliga frågor och svar om våra utbildningar
Hur lång är en workshop?
Våra kunder beställer antingen en halvdag eller heldag. Halvdag innebär oftast 3 h, men i förskola är 2 h vanligare.
Hur många kan delta?
Vi brukar ha ett max på ca 25 personer då denna storlek på grupp har visat sig vara mest uppskattad hos deltagare då möjlighet att få personlig hjälp finns.
Är det digitala eller fysiska utbildningar?
Det väljer kunden själv. Våra utbildare är vana med att utbilda både på plats och digitalt via ett videomöte.
Vad kostar utbildningarna?
De utbildningarna med * (asterisk) är kostnadsfria för våra kunder. Priset för övriga är samma oberoende av innehåll.
Har du frågor om innehåll och upplägg? Kontakta vår utbildningskoordinator Jenny Palm.