Bläddra i utbildningskatalogen
Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringsmöjligheter och det gäller självklart också i skolan. För att lyckas med det måste vi hjälpas åt: vi som använder tekniken, vi som utvecklar den och vi som köper in den. Advania erbjuder över 70 olika utbildningar för att bidra till skolans utveckling. Här kan du läsa igenom och anmäla intresse för vilka utbildningar du tror skulle vara intressanta för dig och dina kollegor.
Jobbar du på en skola som har köpt in sin hårdvara (PC/Chromebooks/iPads/Mac) till lärare och elever via oss på Advania Skolpartner? Då kan du ta del av ett 30-tal workshops riktade mot lärare, helt gratis. De utbildningar som är kostnadsfria är markerade med *
Anmäl ditt intresse
Välj de utbildningar som du är nyfiken på genom att bocka för de utbildningar som är av intresse.
Programmering
Blockprogrammering
I den nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska lära sig programmering i visuella programmeringsmiljöer (blockprogrammering). Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering går att lära sig med olika webbverktyg och appar som t.ex Scratch, Micro:bit, code.org och Tynker. Vi hjälper gärna er att ta fram förslag på en eller flera appar/program som är lämpliga för den ålder ni undervisar, samt utifrån de digitala verktyg som eleverna har tillgång till. En workshop med blockprogrammering kan bestå av att man antingen lär sig 1-2 olika program/appar alternativt kopplar ihop blockprogrammering med en robot (t.ex micro:bit eller Sphero). Vi anpassar oss till era förkunskaper.
Textprogrammering
I den nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna ska lära sig programmering i olika programmeringsmiljöer. Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning går att lära sig med olika programmeringsspråk och verktyg. Välj ett av dessa program utifrån de digitala verktyg som ni ha. Våra konsulter kan hjälpa er att behärska textprogrammeringsprogram som Swift playground, Python, Xcode, Repl med flera. Vi anpassar oss till era förkunskaper.
Robotar
I de nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska styra föremål med programmering (åk 1-3) samt att de äldre eleverna ska kunna styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering (åk 4-6) samt konstruera egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering. (åk 7-9). I denna workshop utgår vi från ett av dessa centrala innehåll och sätter ihop en workshop utifrån de material och digitala verktyg som ni har tillgång till. Är ni fundersamma på vilka robotar ni önskar köpa in, så har vi också möjlighet att ta med olika produkter för att visa och demonstrera.
Sök- och källkritik
I läroplanen står i syftestext, centralt innehåll och även under vissa kunskapskrav om källor, information och informationsinhämtning. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med den källkritiska förmågan i din undervisning, det vill säga hur eleverna kan träna sig i att kunna föra ett resonemang om källors relevans och trovärdighet. En del av sökkritiken handlar om den programmering som ligger bakom många hemsidor och sociala medier.
* Analog programmering
I de nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska få lära sig hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. I denna workshop kommer du praktiskt att få testa på flera olika sätt att programmera analogt. Vi kommer titta på övningar, spel och videofilmer som passar bra för att lära sig symbolers användning vid stegvisa instruktioner. Denna workshop går även att kombinera med blockprogrammering och/eller en robotworkshop.
Xcode för Gymnasielärare i matematik
Vi bekantar oss med Xcode och Playgrounds samt börjar med lite grunder i Swift-programmering. Givetvis får ni löpande under detta pass prova på: Gränssnittet Liveview Kommandon Funktioner Loopar Villkor och logik Vi tar oss an några enkla exempel från matematiken och försöker lösa dessa med våra nya kunskaper. Här är några förslag: Lösa en generell andragradsekvation med reella koefficienter. Fibonacci’s talföljd. Ta fram största gemensamma delare och minsta gemensamma multipel med Euklides algoritm. Lösa ekvation med enkel intervallhalvering. Skapa egna Playgrounds.
Studieresa till Estland
Se och lära av arbetet kring digitalisering i samhället samt hur Estlands skolor tänker kring utbildningssystemet.
Vanliga frågor och svar om våra utbildningar
Hur lång är en workshop?
Våra kunder beställer antingen en halvdag eller heldag. Halvdag innebär oftast 3 h, men i förskola är 2 h vanligare.
Hur många kan delta?
Vi brukar ha ett max på ca 25 personer då denna storlek på grupp har visat sig vara mest uppskattad hos deltagare då möjlighet att få personlig hjälp finns.
Är det digitala eller fysiska utbildningar?
Det väljer kunden själv. Våra utbildare är vana med att utbilda både på plats och digitalt via ett videomöte.
Vad kostar utbildningarna?
De utbildningarna med * (asterisk) är kostnadsfria för våra kunder. Priset för övriga är samma oberoende av innehåll.
Har du frågor om innehåll och upplägg? Kontakta vår utbildningskoordinator Jenny Palm.